Thursday, November 27, 2014

Genius Aulad : Report Card Pick-Up Day (RCPD)





Genius Aulad (GA) Bandar Sri Damansara ni untuk 2nd term RCPD dia buat pada 22 Nov yang lepas. Dah start cuti sekolah pun. Untuk Aisy, sesi dia adalah pada 10.30 - 10.40 am dengan teacher Nur Nabila.



Untuk 1st term hari tu awal sikit, pukul 9.30 - 9.40 am. Ni lewat kami pergi, lambat la kami sampai ke Putrajaya sebab dah plan nak ke Karnival Upin Ipin pulak.

Secara keseluruhan untuk prestasi Aisy.... dia adalah sangat amazing sebab pencapaian adalah melebihi had umur sepatutnya.

Mari kita semak prestasi dia.








For info, GA ni bukan exam oriented, so tak tahu la siapa dapat nombor satu, siapa yang dapat nombor last. Apa dapat A,B,C dan D. Dia just ada 3 level je, Working Skill (WS), Good Progress (GP) dan Competent (C).

Bila anak kita teacher dia tanda kat WS itu maknanya kena bagi lebih perhatian. Macam Aisy, 1st term memang banyak jugak la WS terutana motor skill dia. Alhamdulillah, 2nd term ni dah ok.

Aku bab anak-anak ni, aku tak paksa apa2 pun kat rumah. Nak belajar ke, nak main ke, nak sepah ke, buat lah suka hati, kata rumah ku syurga ku kan..tapi kalau sepah tak kemas memang aku hangin. 

Bila semua tak paksa, termasuklah bab belajar pun aku tak paksa. Tak paksa nak pegang pen ke, nak pegang color ke, cuma bila pegang aku ajar pegang dengan betul. Cuma nak dengar dengan tak nak dengar je. Sebab diorang ni keras kepala, degil tak nak dengar kata, diorang je yang betul. SO..ikut suka lah wahai anak...nanti korang dah besar korang mesti pandai punya.

Bab nak membaca pun aku tak paksa. Sebab aku takut diorang ni boring. Kat kindy, umur 4-6 tahun belajar yang sama. Nanti naik darjah satu pun nak strt balik dengan basic. Aku takut diorang sangat bosan nak ke sekolah.

Walau tak memaksa, tapi aku tengok Aisy ni jenis suka nak belajar sesuatu. Terutama bahasa Inggeris. Dia suka bertanya makna kalau dia tak faham. Tak kisah la bahasa melayu atau bahasa Inggeris. Secara keseluruhan, dia tak ada masalah dalam dua bahasa ni.

Yang ada masalah sekarang adalah dari segi agama. Walaupun hantar ke kindy yang Islamic, tetapi dia tak berminat nak solat di rumah walaupun bacaan sudah hafal di sekolah. Tak berminat amalkan doa walaupun semua doa harian sudah hafal di sekolah. Tak berminat nak mengaji di rumah walaupun disekolah sudah boleh membaca Iqra'. Tak pernah langsung nak practice tulisan jawi.

Hari tu dah cakap dengan dia, tahun depan kena start mengaji Muqaddam. Aku nak dia belajar macam aku belajar waktu kecik2 dulu. Dulu mana ada Iqra' tapi aku umur 7 tahun dah habis baca Muqaddam. Umur 10 tahun aku dah habis Al-Quran. Dia 5 tahun pun tak start apa-apa lagi. Ilmu dunia ni kenalah seiring dengan ilmu akhirat ye dak. Kurang2 bila aku dah tak de, rajin dia sedekahkan ayat2 suci al-Quran untuk aku.  

No comments:

Post a Comment