Wednesday, October 26, 2016

Gigi Susu

Bila dah masuk umur 6 tahun ni, kanak-kanak akan masuk fasa gigi susu goyang atau patah. Itu normal kan. Ada yang lebih awal dari umur 6 tahun pun dah terpaksa cabut gigi susu tu.

Teringat dulu waktu aku kecik2, habis gigi susu aku berlubang-lubang. Kalau goyang pun, nanti tunggu dia tercabut sendiri je, tak de la sampai abah bawa gi klinik gigi untuk cabut. Aku sendiri pun tak rela nak pergi. Takut sampai sekarang nak jumpa doktor. I is trauma dan fobia tengok doktor.

Sudahnya bila darjah 1, bila nurse gigi datang buat rawatan, habis empat gigi aku kena tampal dan dua batang kena cabut. Tapi sampai sekolah menengah pun ada satu tunggul tu tak cabut. Sehinggalah aku mengandungkan Amsyar, dua kali terpaksa cabut gigi tapi untuk 3 batang tau sebab habis semua gigi aku sakit berlubang. Panahan mengandungkan anak lelaki yang makan habis kalsium dalam badan.

Di sebabkan tak nak la anak-anak aku nanti jadi macam aku bertampal gigi bila dah masuk sekolah dan gigi rongak sana-sini, aku bawa je diorang gi jumpa dentist ni.

Aku paling suka pergi klinik gigi kat Bandar Raub tu, Klinik Perdana. Dentist dia dua orang, husband and wife tapi aku lebih suka kalau husband dia yang ada. Sikit kecewa kalau wife dia yang datang. Kalau doc yang lelaki tu cabut, kau boleh tak sedar entah bila dia tarik kau punya gigi. Tiba-tiba dia cakap dah siap. Paling best yang aku cabut dua batang gigi atas bawah, yang bawah tu tunggul. Punyalah 30+ tak cabut, tapi kat doc tu terus cabut dengan mudah. Tak rasa apa pun. Alhamdulillah.

Untuk Aisy lak, 1st time dia cabut gigi dia dengan doc lelaki tu. Dia rilek je, tak cucuk pun sebab gigi dah goyang kan. Just sapu ubat je then cabut.

Yang 2nd, dapat doc perempuan. Situasi yang sama, gigi dah goyang so sapu ubat je. Tapi bila nak cabut tu mungkin doc tu tarik kuat sangat ke, Aisy sampai sentap tangan doc tu. Dia nak nangis sebab sakit. Kesian dia. Nasib baik ok.

Aku kena bawa Aisy ke dentist ni may be every week untuk cabutkan gigi dia satu persatu walaupun tak goyang sebab sekarang ni pun gigi dia yang baru nak tumbuh tu dah tumbuh senget sangat. May be sebab tak cukup ruang yang ada. Tu yang doc suggest datang everyweek cabut gigi dia.

I is jiwa halus u. Anak cabut gigi pun I boleh bergenang air mata u. Huhuhu...

No comments:

Post a Comment