Monday, June 17, 2013

Sulaman Benang

Sejak dua menjak ni aku sangat lah berminat dengan sulaman benang...so, decide this raya aku akan pakai baju yang di sulam benangkan oleh hasil jahitan sendiri.

Nak tengok tak hasil kerja yang aku dah siap buat....




-


-


-



-


-


-

-


-


-


-


-

-


Eh..sabarnya korang nak tengok hasil jahitan orang yang tak pergi kelas ni yer...

Tara..terimalah hasil jahitan yang tak berapa indah ni....







Aku masih lagi dalam proses belajar sendiri. nak pergi kelas malas...belajar kat you tube je..

Yang nak tahu teknik ke apa ke..korang google la kat you tube. Semua ada. Aku nak ajar pun tak pandai coz aku buat pun tak cantik.

Cuma kat sini aku nak share benang yang aku guna untuk sulaman benang ni.

Yang daun color hijau tone tu aku guna benang DMC Perle 8 100% cotton



Susah la nak cari benang DMC Perle 8 100% cotton ni. Benang aku guna untuk jahit daun tu tiba2 ghaib, hilang ntah ke mana. Puas aku cari kat KL tak jumpa pun kedai yang jual benang ni.

Dalam internet / online, ada kedai jual benang ni tapi bukan DMC punya. DMC ni kualiti paling baik punya, diorang ada jual Minlon & Anchor je. Mahal pulak tu.

Mana aku dapat benang ni? Aku beli kat Bandar Raub je..kedai tu namanya Emporium Metro. Semua alatan jahit ada kat sini tapi tak banyak pilihan. Yang color tone tu aku beli just RM 4.50 dan yang satu color tu aku beli just RM4.00. Bila start benang aku hilang, aku tak de peluang nak ke kedai tu. Bila pergi, tutup pulak. Ni yang terbantut proses menyulam aku.



Ni pun benag DMC gak tapi biasa orang guna untuk buat crosstich tu..benang ni tak la mahal sangat dalam RM1.20 je satu. Tapi yang ni tak de tone, ada satu color je. Aku tak beli benang perle color kuning & orange coz decide nak buat bunga color pink & merah.

Tiba2 nampak tenggelam lak dalam baju merah menyala mak ngah tu kan, terus je tukar beli color orange, putih & kuning. Tapi sebab tak jumpa, gunalah benang ni je buat bunga. Tak kisah la. Janji jadi. ye dak?

Pada sesiapa yang tahu kat mana nak dapatkan benang DMC perle 8 tu kasi tahu aku ye. Pada sesiapa nak belajar, cari lah tok guru yang pandai dan buat kelas tu. Yang nak menempah, sorry..aku tak terima tempahan sebab aku buat tak cantik. hahaha....


No comments:

Post a Comment