Sunday, June 16, 2013

Pantai Irama, Bachok

Cuti Wesak hari tu berkesempatan untuk balik Kelantan lagi. Kali ni penginapan di taja oleh abang aku.

Aku nak nasihat la kat sini pada dua pihak. Pertama pada pengusaha homestay dan keduanya pada pengguna perkhidmatan homestay ni.

1st, aku haraplah sangat2 pengusaha homestay ni please la bercakap dengan jujurnya. Kalau nak iklan tu, jangan iklan yang indah lebih baik dari rupa. Kalau pelanggan telefon tanya, jawablah dengan jujur ye supaya tidaklah tertipu.

2nd, pada pengguna homestay / pelanggan..please..check betul2 tempat nak menginap tu. Try jugak google tempat tu..tanya orang yang ada stay kat situ sebelum booking ye. Kami dah kena 3 kali tau....

Next entry aku cerita lagi pasal homestay ni. Entry kali ni nak cerita Pantai Irama, Bachok

Pergi kali ni memang dah masuk dalam agenda nak mandi pantai dan kalau boleh nak stay tapi jumpa penginapan.

Tapi sebab pergi sana, pergi sini, jalan lak dari KB ke Bachok tu berjarak jauh jugak la kan..sudahnya sampai kat pantai pukul 7.00 petang ke dah malam..ada la 20 minit lagi nak masuk waktu Maghrib.

Tapi ni dialog Aisy dalam kereta sebelum sampai kat pantai, "Ma, langit cerah lagi kan. Tak gelap lagi kan?" Mula-mula pelik gak, terfikir apa dia nak sampaikan. Maksudnya dia nak mandi boleh lagi kan? Boleh la sayang..sekejap pun kita mandi jugak ye.

Waktu kami sampai tu memang ramai orang lagi...budak2 yang mandi pantai pun ramai lagi. Tiga budak kecik ambik kesempatan mandi. Tapi paling seronok Aisy la. Amni takut2 lagi. Naqib lak kan kecik lagi. Bukan tau apa2 pun.

Aku yang tak bawa baju spare, adik aku pun telah terbasahkan baju & seluar.
 Budak2 bawa baju spare, tuala bagai..tapi mak dia tak bawa. Boleh? Sudahnya aku lapik tuala je dok dalam kereta nak balik tu. Mujur tak lencun...

Adik aku lak terpaksa tukar pakai baju kelawar yang baru shopping pagi tu. Nasib baik baju2 shopping ada dalam kereta.

Cuma aku bagi cadangan la...please...bangunkan tempat ni sebagai satu tempat pelancongan yang terbaik coz susah nak jumpa pantai yang boleh mandi. Kat sini sangat ok.

Kalau boleh, :
1. Perbanyakkan kemudahan hotel / resort / homestay kat kawasan ni
2. Tandas awam : air tu kasi ok sikit..., tempat mandi buat yang boleh air keluar terus je
3. Paip air : mudah nak basuh kaki ke, tangan ke..

Buat tempat ni masuk berbayar pun tak pe janji kemudahan air & tandas tu terbaik. So, mudah nak berkelah ke, nak mandi ke...

#best#pantaiiramabachok#

No comments:

Post a Comment