Monday, June 22, 2015

Sebab Berbuka Puasa Di Rumah


Salam Ramadhan...

Aku saje je tertengok status kat blog aku ni apa hal lah tinggi semacam jumlah pengunjung blog aku ni kan. Maklum la..blog tak de readers ni pelik juga bila tiba2 traffic tu naik je.

Rupanya penangan mencari buffet Ranadhan dan destinasinya adalah Restoran Nelayan.

Ramai orang rupanya suka makan kat luar bila berbuka berbanding masak sendiri. Memang syok makan buffet ni. Macam-macam ada boleh makan. Rabun mata tengok aneka warna makanan yang terhidang.

Disebabkan aku ni gemuk tak kurus-kurus, maka aku memilih rumah untuk berbuka sebab;

1. Jimat
Kos beli bahan mentah untuk sejenis atau dua jenis lauk tak habis RM20.00. Boleh masak sekali tapi makan dua kali. Boleh juga makan lebih kurang dua hingga empat orang dewasa. Jimat duit, jimat masa. Sahur nanti tak payah masak dah just panaskan sahaja.

Lagi pun bulan puasa ni bukan boleh makan banyak-banyak pun. Bila buka puasa sunat la kita makan kurma. Tapi bila dah telan kurma tiga biji, air dua gelas, bila nasi masuk dua mulut je dah sendawa. Perut kenyang kot...

2. Selesa
Berbuka di rumah lebih selesa pada aku berbanding berbuka di luar. Tambah pula bila dah ada anak-anak kecik yang ramai ni kan. Susah nak makan bila kita ni terpaksa bergilir-gilir dengan husband. Walaupun husband pergi solat dulu, tapi kita ni bukan boleh makan dengan bahagia. 

Kalau kat rumah, kami memang makan sama-sama dengan anak-anak sebab aku siap masak pun bila azan tu berkumandang. Boleh makan ramai-ramai. Air tumpah, gelas terbalik, nasi tumpah..tak kisah la. Janji makan dulu. Lepas solat nanti baru kemas. Janji boleh makan atau nak solat dulu pun boleh. Anak nak berlari keluar masuk bilik pun tak pe, janji pintu bilik air je tutup.

3. Kawal Kalori Makanan
Hehehe..ini cakap orang diet macam aku la. Setiap kali beli kuih muih nak makan sekarang ni, aku siap kira lagi berapa kcal bagi setiap biji kuih. Kalau makan nasi lak dengan lauk ni berapa kcal. Janji tak boleh lebih yang sepatutnya. Kata nak kurus kan...haruslah jaga diet.

4. Mantap Skill Memasak
Aku bukanlah orang yang rajin memasak sebab aku rasa memasak tu leceh. Tambah pulak bila dah penat drive dua jam dalam 'jam' nak sampai rumah, tiba-tiba kita ni nak bersilat pulak kat dapur kan.

Tapi sebab malas nak makan kat luar, hadap je la periuk belanga tu kan. Bersilat la kat dapur tu nak siapkan juadah berbuka. Macam husband aku pun dia memang suka makan kat rumah. Masak simple setakat bakar ayam je pun tak pe. Itu pun dah buat dia makan dengan selera.

Bila memasak  bulan puasa ni, kita kenalah mencuba 30 resepi untuk 30 hari. Hehehe..boleh pening kepala nak buat jadual masakan ni. Tapi banyak blog masakan untuk dapatkan resepi masakan yang sedap-sedap. Usaha tangga kejayaan.

Sebab utama aku memilih buka puasa kat rumah sebab anak-anak. Anak-anak aku sangat susah nak makan kat luar. Ada yang tak nak turun dari kereta (Aisy), ada yang suka hisap jari je bila nampak ramai sangat orang (Amni) dan yang ada yang suka berlari-lari (Amsyar). Apa pilihan yang aku ada? Makan di rumah jawapannya..

 

No comments:

Post a Comment