Wednesday, June 24, 2015

Ponteng Sekolah

Aisy masuk hari ini dah empat hari ponteng sekolah. Aku sendiri tak tahu puncanya apa sampai buntu kepala aku fikir.

Setiap hari ada aje alasan yang dia bagi bila pagi aku kejut dia untuk mandi.

Kisahnya start last week hari Rabu, pagi macam biasa. Bangun, mandi, solat subuh, layan youtube, naik ke kelas. Bila dia balik sekolah barulah aku tahu yang dia mengadu sakit kepala dan sepanjang sesi sekolah tidak masuk ke kelas. Sekolah tak telefon sebab tak serious, just demam sikit je.

Petang aku bawa dia ke klinik pun demam masih belum kebah. Walaupun kita rasa badan dia tak panas pun, aktif macam biasa dan tiada muntah-muntah. Doc pun cakap not to worried sangat sebab normal, bila ada virus, kanak-kanak pun boleh sakit kepala.

Sebab itu, Khamis 1st Ramadhan dia tak ke sekolah dengan alasan dia takut kalau sakit lagi. Ok fine, kau rasa badan tak sihat lagi.

Jumaat, 2nd day. Again, dia tak nak ke sekolah sebab nak cuti lagi. Next week baru nak pergi sekolah. Dia cakap la..

Monday, kejut bangun pagi dia buat tak tahu je. Pejam mata tapi husband paksa mandikan dia. Nangis-nangis pakai baju dan pergi juga ke sekolah. 

Tapi sampai sekolah menangis lagi waktu nak naik ke kelas sebab tak pakai stokin. Wah..drama sungguh..terpaksa tunggu husband hantar stokin pulak. 

Drama lagi sedih bila adik dia turun semula ke bawah dan berdiri di sebalik pintu kaca yang di lock secara automatic tu sambil pegang stokin untuk diberikan kepada kakak. Oh sweet, dia ada stokin spare dalam beg tapi tak nak bagi kakak terus, sanggup turun bawah nak bagi kat mama. 

Aku pulak dalam kereta tunggu husband membelakangkan pintu sekolah dia dan aku tak perasan langsung dia berdiri di sebalik pintu tu dah berapa lama. Langsung menangis bila aku buka pintu. 

Di sekolah, semua ok untuk hari itu. Tapi tidak di pagi Selasa. Aisy buat drama lagi. Menangis-nangis tak nak pergi sekolah. Reason; Aisy takut teacher marah budak-budak lelaki yang bising tu. Ok, fine...

Petang semalam banyak kali kata esok pergi sekolah. Tapi bila malam, dengan lembut cakap esok Aisy tak nak pergi sekolah. Reason; Aisy takut teacher Zulaikha. Dia marah Aisy. Aisy tak pandai Math.

Oh..drama apa la yang anak aku buat sekarang ni..Teacher kat sekolah dia mana ada yang garang. Semua lemah lembut, kalau garang tu mama dia ada la.

Baru je sign report card budak berdua tu, dua-dua pun ok. Sangat disukai oleh teacher kelas sebab diorang sangat baik di sekolah. Learning, reading, writing, social semua pun ok. Kenapa la tak nak pergi sekolah wahai anak? Huhuhu..

#mamakausedih
 

No comments:

Post a Comment