Thursday, September 25, 2014

Bukit Gambang Resort City : Water Park

Hari ke-43 dalam pantang tu, aku ikut jugak mak aku berjalan ke Gambang gara-gara adik aku yang kerja gomen tu dah sewa homestay. Lagi pun dia nak bawa anak-anak aku gi main air kat sana la.

Kalau orang tua-tua yang banyak sangat dan kuat sangat pantang larang dia, mana ada boleh berjalan-jalan, keluar rumah jejak tanah pun tak boleh kan.

Tapi sebab Aisy dah sekolah tahun ni, lepas dua minggu pun aku dah balik KL. Naik pulak tangga tingkat 4, so aku rasa kali ni punya pantang tak pantang sangat la.

Balik semula cerita Bukit Gambang ni....

Adik aku sewa homestay ni bukan homestay macam kat kampung tu. Aku kalau sebut je homestay aku pun terbayang rumah kat kampung je. Kihkihkih..

Depan Bukit Gambang Resort City tu ada satu taman perumahan, rumah teres single storey. Kat sana memang ramai yang beli rumah tu untuk dijadikan homestay. Sewa pun tak mahal, semalaman cuma RM 150 ke atas la. Depends pada owner.

Rumah yang kami stay tu, ada tiga bilik, fully furnished, dapur masak pun siap ada minyak, gula bagai. Tinggal ko nak beli makanan basah je untuk dimasak sebab area sana kedai makan tak banyak choice. Tapi yang stay kat hotel tu tak kisah la kan. Ni pada sape yang nak percutian budget la...macam kami satu family...

Lagi pun kami memang tak boleh nak sewa hotel...anak-anak aku kejap kang dia keluar masuk bilik sebab dia kira nak dok skali dengan mak sedara dia. Tapi nak mama dia jugak. Pastu bab makan, anak-anak aku tak makan apa yang hotel sediakan, dia kalau makan nasi putih nak lauk ikan singgang/ telur dadar/bayam masak air..nasi lain macam nasi ayam, nasi lemak, nasi minyak kari daging tu makan la..tu je diorang makan, mee/mee hon, spagheti dan semacam lagi makanan lain tak makan. Macamana tu?

Disebabkan itu jugaklah aku jarang makan kat luar. Anak aku tak suka makan kat luar, dia suka makan dalam rumah / bilik je kalau stay hotel. Susahkan????

Balik cerita asal semula...kami bertolak awal pagi...tak la awal sangat sebab bawa budak kan...Lepas Subuh kami iaitu pukul 8.00 pagi...

Tapi Bukit Gambang tu tak jauh mana pun, kat Gambang je pun. Tiga jam dah sampai..lepas ambik kunci rumah, mandikan Amsyar, makan bekal dulu sebab tak breakfast lagi..terus pergi Water Park.

Untuk pengetahuan korang, kat sini tak boleh bawa makanan dari luar. Aku dah tahu tapi saje je isi sandwich letak dalam tupperware letak dalam baju2 dalam beg sandang tu tapi sampai sana dia suruh buka beg lak. Dia tak la keluarkan semua isi beg tapi tupperware kan keras, so dapat rasa.

Terpaksa keluarkan sandwich tu and tinggalkan kat pintu masuk. Apa yang boleh bawa masuk cuma semua makanan untuk baby je. Macam air panas, air masak, susu formula, nasi bubur baby. Itu je ye...



Tapi aku nak bagi tips la..tips jahat ni...kalau nak bawa jugak makanan yang tak merosakkan baju la kan...korang letak la makanan tu dalam plastik je. Balut dalam baju. Confirm diorang tak tahu...hehehehe



Makanan kat sana mungkin agak mahal la jugak..tapi sebab bawa anak-anak dan kita pun dah kerja, bukan student macam dulu2, belikan ajelah apa yang nak makan dan minum. Ayat berlagak sekejap...



Lagipun sangat lapar ok bila asyik main air je...



Aku tak berjalan keliling water park tu sebab masih dalam kepantangan yang tak pantang tu. Aku, mak n Amsyar rest kat pondok yang dinamakan wooden cabana yang disewa. Mahal tau pondok bodoh tu, tapi sewa dia sangat mahal dan tak berpatutan.



Pondok yang kami duduk tu dekat dengan bahagian Coco Beach. Aisy & Cheq Su dia usung double tubes tu ke hulu ke hilir sebab diorang mula2 main kat wave pool tu. Pastu pergi kat kiddi slide & Aqua Play lak.







Diorang ni main air start pukul 12.00 pm kami masuk sampai 3.30 pm. Baru keluar. Sebelum balik,, harus beli fridge magnet sebagai kenangan.

Balik lepak rumah sewa sampai penat tak leh bangun diorang ni. Bukan diorang je, dengan aku2 sekali rasa tak boleh nak bangun. Rasa macam penat lak, macamkan aku je yang mandi manda.

Adik aku yang kerja gomen tu dari sepatutnya pergi seminar tu petang, tak larat punya hal, malam baru pergi. Itu pun Amni sibuk je nak pergi main lagi.

Asyik2 cakap nak pergi main kat penguin sampai la hari ni. Insyaallah, next time datang dengan husband lak sebab Rizal jeles tu. Dia tak pergi lagi n hope Amsyar dah boleh main air sebab sekarang kalau letak dia dalam besen suka bebenar dia menepuk air.

Bab gambar aku upload ni kurang cantik la sebab pakai hp je kan. Boleh tu, tahu nak pergi tempat macam ni tapi satu kamera pun tak bawa.

Sekian, laporan saya tentang Bukit Gambang Water Park, lain-lain aktiviti dan tempat menarik sila lawati laman web Bukit Gambang sendiri ye. Sekian, cerita saya. Terima Kasih.....

No comments:

Post a Comment