Friday, September 7, 2012

Sayangkan Anak

Hek eleh...tajuk entry bukan main lagi.

Ibu bapa mana yang yang tak sayang anak. Cuba habaq mai kat aku sikit..

Bila zuriat tu lahir dengan ikatan yang sah oleh ibu bapanya dan dipenuhi dengan rasa cinta, sudah pasti anak itu adalah satu anugerah yang tak ternilai.

Tambah-tambah lak bila kahwin tu terpaksa menunggu pulak nak pregnant. So, kehadiran anak tu adalah sangat2 dihargai.

Bila dah jadi anugerah, sayang pun banyak lalu ia menjadi kemanjaan buat anak-anak. Anak sape lagi kalau tak anak aku?

Anak yang mana satu? Sudah pasti Rahadatul Aisy, budak bam bam yang terlebih bijak & manja terlebih.

Sebab asyik tengok dia suka duduk dalam kereta, belikan dia kereta mainan.

Pastu tengok dia teruja dengan basikal, belikan dia basikal pulak sebagai hadiah hari lahir.

Sekarang, sebab asyik tengok dia asyik mintak dari uncle & aunty dia nak main tab, aku pun dengan terpaksanya belikan jugak tab untuk dia.

Tapi aku tak lah sanggup nak habiskan duit beli samsung galaxy tab tu. Cukuplah sekadar tab cap ayam je yang berharga RM300.00

Hari pertama beli dia tak tidur siang so main sekejap je lah, coz tidur awal.

Hari kedua dia bermain sampai tak ingat dia. Favourite dia Tom Talk tu. Asyik je la dia bercakap dengan cat tu.

Kemana-mana dia usung tab tu sampai semua benda dia tunjuk kat cat dia. Yang jadi aku sangat geram adalah tak tidur malam sampai pukul 2.30 am tau.

Rasa macam nak naik angin je bila sampai 2.30 am pun tak nak tidur-tidur lagi. Sudahnya aku marahkan dia suruh dia tidur dengan cat tu.

Nangis-nangis budak tu cakap nak tidur ngan mama. Tak nak tidur dengan cat. Susu pun nak mama buat tak nak susu cat.

Hahaha...baru dia tahu. Tapi bila dah masuk hari ketiga, keghairahan dia dah macam kurang sikit.

Tak de la sampai nak bawa tab tu kemana-mana.

Aku kagum betul dengan anak aku ni. Kagum dengan kelembutan jari-jari dia menyentuh skrin tab tu. Kagum gila la, tau mana nak back, mana nak main game, mana nak tengok video, mana nak ambik gambar, Sungguh kagum.

Maknya? Aku nak download apps untuk dia pun terkial-kial tau. Bukan tak tau, tapi macam keras je jari nak sentuh screen tab tu.

Maklumlah, maknya buta gadjet sikit. Sikit kau kata, banyak la kau buta. Orang lain dah pakai Iphone, aku masih lagi handphone Nokia X3 aku ni. Sampai tercabut button color biru kat tepi pun aku tak ganti lagi.

Tapi bagus jugak ada tab ni. Main-main gak, tapi dapat kat aku aku download untuk dia flash card, kids song, iqra', i-story...so ada learning di situ.

Perkembangannya, sudah pandai menari mengikut patung dalam kids song tu sambil nyanyi...so dah boleh masuk tadika sebab tu semua lagu tadika. Dah boleh baca jawi...

So, ada pro & cont bila dedahkan gadjet pada anak sekecil Aisy.

No comments:

Post a Comment