Monday, September 17, 2012

Kan Seronok Kalau Banyak Duit...

Kalau lah banyak duit, apa aku nak buat?

1. Tunaikan Haji
Aku nak pergi buat Haji tahun ni gak. Sekarang jugak aku tempah pakej haji yang boleh bawak aku pergi Haji bulan depan.

Duit simpanan memang dah boleh pergi dengan pakej haji under Tabung Haji tapi kuota aku tahun 2028. Ada 16 tahun lagi nak tunggu. Umur panjang aku ada, kalau umur tak panjang, tak ke tak sempat nak pergi.

Pastu sebab duit banyak kan, niat nak bawak PIL aku coz diorang tak dapat pergi lagi. Belum sampai kuota diorang. Bawak mak aku sekali untuk kali kedua tunaikan haji and adik beradik aku lah sekali.



Total untuk kos haji under pakej : RM 27,000.00 x 11 orang = RM 297,000.00

2. Rumah Teres
Ni semua untuk keselesaan anak-anak aku dan jugak family aku bila datang ke KL. Tak payah lah duduk rumah yang kena naik tangga ni.

Naik tangga satu, rumah lak agak "luas" untuk anak bermain. Sian anak2 aku. kadang sampai berlanggar buntot bila berlari-lari. Maklumlah, rumah sempit.

Kalau dapat rumah yang ada laman sikit lagi best. Boleh cycling petang2, tak pun boleh mandi pool plastic tu. lagi senang nak kuar gi mana-mana coz parking terus depan pintu rumah.


Harga Rumah Teres Kawasan Bandar Sri Damansara : RM 700,000.00


3. MPV
Sejak aku lahirkan Amni, tak pernah merasa dah duduk sebelah pemandu ni. Maklumlah, anak kan dah dua.

Terpaksa lah duduk kat belakang ngan Amni. Kalau nak dok depan sangat, nah ko, drive sendiri.

Pastu kereta Myvi tu pun rasa macam dah penuh je. Memang orang lain tak leh tumpang la kereta kitorang ni.

Lagipun sekarang ni kereta tu kitorang guna untuk angkut sawit bila hujung minggu. Maklumlah, tak kenderaan lain nak pergi kebun. Terpaksalah menyedekahkan kereta MYvi tu untuk dilasakkan.


Harga MPV : RM 150,000.00

4. Loan
Kalau banyak duit, aku nak settle kan loan rumah dan kereta aku sekarang jugak. So tak payah berhutang.

Selagi tak habis loan ni, selagi tu lah jugak aku terpaksa menghabiskan duit untuk renew insurance aku untuk cover loan dua ni. Macam membazir gila jer.

Bila tak payah berhutang, maknya aku ada peluang untuk tidak bekerja. Yahoo...bestnya dok rumah

Rumah : RM 60,000.00
Myvi : RM 25,0000.00

5. Saving
Aku nak ada simpanan sekurang-kurangnya RM500,000.

So, bila aku total kan semua sekali jumlah yang aku nak ada yang dikatakan duit yang banyak tu lebih kurang
RM 1,732,000.00

Wow..lebih kurang 1.8 juta tu..sama ngan nilai tanah sawit abah aku tu....

No comments:

Post a Comment