Wednesday, September 7, 2011

Hari Raya Pertama 2011

Tahun ni kami sedondon memakai warna coklat. Kami semua sama pakai coklat tua tapi pengantin baru pakai coklat muda.



Sesi photoshoot pukul 11.30 am lepas semua selesai

Pagi raya kali ni tak sempat nak bersalam-salaman lak. Semua kelam kabut prepare untuk kenduri lepas solat sunat hari raya. Sampai makan pagi pun aku tak sempat.

Menu kenduri adalah macam biasa kami makan di pagi hari raya, nasi minyak, rendang ayam, kari daging, acar timun, sate, nasi impit, kuah kacang, lemang. Cuma tapai je mak tak buat tahun ni coz takut permaidani baru dia kotor..hehehe....lagi satu kalau buat tapai mesti lalat pun banyak...


Antara tetamu lelaki yang hadir kenduri tahlil

Ni pulak tetamu wanita yang hadir.
Perasan tak ada budak kecik yang sibuk melukis sambil meniarap tu. Tu budak nama dia Rahadatul Aisy

Menu jamuan di Hari Raya Aidilfitri.

Siap kenduri tahlil, kami membuat kunjungan ke rumah ustaz (imam kampung). Ni kali pertama dia jemput makan-makan kat rumah dia dan kali pertama gak anak-anak dia beraya di rumah dia. Dan yang pasti ada senyum yang terlalu gembira dan bahagia dari ustaz untuk raya kali ni.

Kami terus mengambil kesempatan untuk singgah beraya ke rumah jiran-jiran yang terdekat seperti biasa. Rumah ditinggalkan dengan keadaan yang berselerak, pinggan mangkuk tak basuh pun lagi. Janji beraya dulu.

Husband aku beritahu PIL aku nak datang, so kami just menunggu tapi tak kunjung tiba. Husband aku lak dia dah hilang ntah kemana pergi beraya ke rumah kawan katanya. Tak kisah lah, aku pun tak larat nak ikut dia ke mana-mana. Tambah lak Aisy asyik mengamuk je sejak hari Ahad tu. Tak nak langsung dengan orang lain, tak nak masuk rumah orang, nak naik kereta je kerja dia.

Tambah lak pagi raya tu dia terbangun awal, so dia pun nak tidur tengahari tu. Sebelum tu dia nak naik car dulu. Aku pun bawak la dia pusing-pusing sambil nyanyi kat dia lagu 1 Malaysia coz dia suka bila tengok bendera Malaysia berkibar-kibar samapai lah dia tertidur.

Lepas je Aisy bangun, aku ngan family aku beraya lak ke rumah makcik aku dan nenek sedara aku. Macam biasa la, Aisy sentiasa mengamuk. Bukan boleh dok lama-lama pun. Tapi petang gak aku balik. Sampai je rumah ada tetamu lak dari Bilut. Sedara belah mak. Call husband aku tak dapat-dapat, mungkin PIL aku tak datang dah kot coz dah petang kan.

Malam baru husband aku balik kata PIL aku esok baru nak datang. Sudahnya makanan yang tersimpan tak habis coz nak bawa ke rumah makcik aku tadi takut diorang sampai tak de apa nak makan. Kami adik beradik berusaha juga makan samapi betul-betul kekenyangan sebab sayang sangat dengan makanan tu kalau buang je.

Malam lak tak de tetamu yang datang coz kami semua pun dah tak larat. Aisy pun tidur awal lak dia. AKu pun tidur sekali ngan dia. Terlepas lah setengah jam filem NUr Kasih The Movie tu.

Tapi bila layan movie tu cam tak best pun. Aku dengar ramai yang kata best, aku rasa tak best pun. Tak de part yang sedih ke, happy ke. Jalan cerita cam mendatar je. Macam bosan pun ada gak. Tu yang kat akhir-akhir tu layan tak layan je cerita tu.

Lebih banyak melayan Aisy main dan makan. Budak tu kalau dah cukup tidur mula lah tidur lambat, nasib baik tak lambat sangat. Pukul 1.30 am dah tidur. Esok banyak agenda nak buat. Perlu rehat secukupnya.

No comments:

Post a Comment