Tuesday, September 13, 2011

Budak Kecik Tak Suka Rumah

Semalam nak pergi kerja even mak ada rumah tapi still hantar AIsy ke nursery. Mak dah tak larat sangat nak jaga Aisy, lagi pun mana boleh lama-lama tak pergi nursery. Nanti dia terlebih manja.

Biasa pagi-pagi nak naik motor ngan abah coz naik motor boleh eksyen-eksyen pegang side mirror motor abah dan rambut akan ditiup angin. Tapi pagi semalam terjerit-jerit "nak mama, nak mama, nak car, nak car".

Ok la, hantar je la dia ke nursery walaupun aku dah lambat nak ke office. Dengan tak laratnya jugak terpaksa mendukung budak kecik tu naik ke tingkat 2. Huhuhu..Rasa macam nak terberanak je..budak kecik tu bukan nak jalan kalau pagi-pagi.

Petang lak bila adik aku dah ambik dia kira terlepas la beban nak melayan budak tu naik kereta. Tapi bila aku nak sampai je rumah, my by by telefon kata Aisy nak ikut dia turun. Yang husband aku ni lak nak pi main bola. Dia mintak aku bawa naik Aisy semula.

Alhamdulillah, cari-cari kasut Aisy ada yang ter spare dalam kereta. Boleh la tak payah dukung dia. Just pimpin naik tangga je. Bila nampak je aku, dia terus nak naik car, tak nak dah abah yang nak naik motor tu.

Mula-mula lompat-lompat je dalam kereta tapi bila dan bosan ajak berjalan lak. Since aku tengok hari cam cerah lagi dan parking macam banyak lagi, aku pun bawa la dia pusing-pusing naik kereta.

Betapa seronoknya dia naik kereta sampai bye-bye kat semua orang kat situ. Pada hal aku cuma pusing area rumah aku je. Bila aku masuk parking semula, dia marah ajak jalan lagi. Aku pujuk pakai kasut kita jalan-jalan.

Tapi dia bukan berjalan ye, tapi berlari. Dengan perut yang mengeras ni aku berlari mengejar dia. Rasa macam betul-betul nak terbersalin dah bila kena kejar dia yang berlari macam lipas kudung.

Dah jalan jauh-jauh tiba-tiba tak nak jalan dah. "Nak ukung" sambil hulur tangan. Apa kes ni????Terpaksa la dukung dia sampai ke kereta semula. Ingat nak ambik barang dan ajak dia naik. Tapi dia asyik berlari ke sana-sini je. Sudahnya letak dia dalam kereta dan aku kemas barang yang nak bawa naik.

Harus kali ni berhati-hati dengan membuka tingkap. Takut terkunci lagi dia kat dalam tu. Siap nyanyi2 lagi dia dalam kereta tu. Nak tahu lagu apa dia nyanyi????Lagu Satu Malaysia ko....Anak aku sungguh cintakan negara, patriotik gitu.

Bila dah siap semua barang, harus nak angkat dia keluar, tapi dia meronta jerit "anak, anak, anak" sambil geleng2 kepala. Puas lah pujuk dia dalam kereta tu ajak naik tapi tak nak jugak. Sampai la abah dia balik main bola, abah dia terus dukung. Paksa naik jugak.

Dengan abah Aisy adalah behave sangat. Dia naik tangga sambil kira anak tangga tu. Tapi sampai tingkat 3 je, pastu dia penat. Abah dukung la sampai tingkat 4 lak. Sampai je rumah, mak cakap, dari atas pun dengar suara Aisy jerit-jerit tak nak naik rumah.

Adik aku cakap mungkin dia tak suka dah rumah sekarang ni. Harus cari rumah baru kot yang ada laman-laman gitu. Macam rumah tokma dia. Huhuhu..mana la nak dapat rumah yang ada laman-laman kat KL ni...harus ada kemampuan membeli rumah berharga setengah juta baru leh berangan nak rumah ada laman-laman....

No comments:

Post a Comment