Monday, August 8, 2011

Berangkat Menunaikan Umrah

Sape yang berangkat tunaikan umrah?Akukah?..Kalau lah aku yang dapat pergi, aku tak dapat tergambarkan lagi perasaan aku saat aku buat entry ini. Mungkin menunggu waktu untuk solat Subuh setelah berqiyam mulai di Masjidil Haram.

Dan yang pasti kalau aku yang berada di sana, aku tak tahu betapa banyaknya air mata aku dah tumpah. Mungkin juga boleh menyebabkan banjir di Kota Mekah tu. Tapi bukan rezeki aku lagi untuk ke sana. Aku cuma berkesempatan menghantar mak, dan dua adik aku ke KLIA pada Sabtu yang lepas.

Orang cakap kalau nak pergi buat ibadat ni macam-macam dugaan datang kan. Mulanya keluar dari rumah nak berangkat la. Sampai kat tol kena saman ngan polis trafik coz tak pakai seat belt. Geram tul  aku, ada ke patut polis tu tunggu kat kaunter tol. Ingat guard kat tol, rupanya polis trafik. Melayang duit nak bayar saman.

Dah sampai KLIA jam lebih kurang kul 12.00 pm..perkhabaran yang sungguh tak sedap didengar. Flight sepatutnya pukul 3.00 petang tapi delay pukul 4.00 petang lak. Naik MAS tau bukan Air Asia. Kesian kat mak la dok lama-lama kat sana.

Abah yang rajin dukung Aisy

Mengamuk nak duduk dalam troli


Lepas daftar bagasi, aku masih lepak-lepak lagi kat KLIA. Takkan nak blah terus, ingat nak tunggu sampai mereka semua check in baru balik tapi budak kecik tu dah bosan. Dia bukan bosan apa. Dia nak lepas bebas, kawasan tu kan luas. Tak larat nak kejar dia yang suka berjalan dan berlari tu. Pastu nak main escalator lak. Puas main escalator, nak main kat dalam tempat info MAS tu lak coz kat situ ada gambar kucing. Siap baring-baring lagi kat seat tu coz dekat dengan 'cat'.

Mak aku kesian kat husband aku yang penat mengejar dan melayan karenah Aisy, dia suruh kitorang balik dulu. Kami tunggu sementara dapat ticket flight baru blah dari KLIA. On the way nak ke tempat parking tu adalah tempat jual baju-baju. Husband aku dok ralit memilih baju, yang si kecik ni nak main escalator lagi. Aku lah melayan dia bermain atas escalator yang bergerak untuk pejalan kaki tu. Siap lari-lari lagi Aisy atas tu. Penat betul layan karenah budak kecik tu.


Eii..ramainya orang. Tempat apa ni????

Mengantuklah dengar taklimat ni..boleh saya jalan-jalan????

Kan seronok dapat melihat abang-abang yang handsome dan kakak-kakak yang cantik ni? 

On the way balik terus solat Zohor kat R&R Dengkil coz plan nak gi meronda ke Jalan TAR, tapi nak balik tukar kereta lak. Husband aku tak larat nak bawa Gen2 coz manual, nak tukar ambik Myvi atau Kia Picanto bawa masuk bandar.

Bila dah siap tukar-tukar barang masuk kereta KIA, jalan separuh jalan tiba-tiba husband cakap nak beli lauk je kat NSK bukan nak pergi jalan TAR. Rasa hangin je, tadi dia gak yang nak pergi jalan-jalan dan pesanan yang banyak kali dia buat kat aku "nanti pergi sana beli serkup kepala tu banyak-banyak". Apa kes tiba-tiba nak pergi pasar borong lak!!!!Dah la bawa kereta adik aku yang pengemas tu nak letak lauk. Dengan tak de alas, nanti busuk sape nak jawab?????

Dengan mood yang geram ajak dia balik je lagipun Aisy dah tertidur keletihan. Lebih baik  rileks2 kat rumah sementara petang nak sambung untuk kerja-kerja memasak lak. Langsung layan tidur ngan Aisy sampai kul 6.00 petang. Tengok husband aku lak yang kecoh-kecoh kat dapur memasak.

Try telefon adik aku dah tak dapat coz dah off hp. Last sekali call waktu kami sampai rumah tu diorang cakap flight delay lagi sampai kul 6.00 baru berlepas. Mungkin sudah berlepas dan akhirnya tengahari semalam dalam pukul 1.00 petang dapat message dari adik kata dah sampai Madinah. Alhamdulillah...semoga mereka dapat beribadat dengan tenang di sana nanti. Amin.........

No comments:

Post a Comment