Monday, May 23, 2011

Cerita Tentang Insan Baru & Insan Yang Pergi

Negara sekali lagi digemparkan dengan kejadian tanah runtuh. Yang terakhir berlaku kat Bukit Antarabangsa tempat orang kaya-kaya tu, tapi kali ni kat Hulu Langat lak. Mangsanya pulak adalah asrama anak-anak yatim.

Hujung minggu ni tidak pulang ke kampung. Sementara minum petang Sabtu tu, layan cerita Hindustan. Tiba-tiba aku tengok kat bawah tu ada macam berita terkini tentang kejadian tanah runtuh. Terus nak follow je berita tu. Sampai setiap setengah jam aku alih channel nak cari siaran tv yang ada berita je.

Tragis sungguh kan!!!!Mula-mula berita 24 je mangsa tapi bertukar jadi 25 lak. Yang pasti hanya 9 orang terselamat dan 16 terkorban. Sedih sungguh.

Tapi itu dah janji kita sebagai manusia dengan Allah sejak loh mahfuz lagi. Sampai mana usia kita boleh menikmati keindahan dunia, dan tiba masanya kita perlu balik semula kepadaNya. Macam husband aku kata, mungkin telah dijanjikan syurga untuk mereka, sebab tu mereka pergi di awal usia.

Di pagi ahad dalam perjalanan ke rumah officemate aku yang baru je deliver baby boy tu, sempatlah bersesak di Batu 14, Pekan Hulu Langat. Masjid tempat sembahyangkan kenazah tujuh orang tu kan betul-betul berada di simpang tiga pekan tu.

Hiba sungguh bila terlihat berderet kereta jenazah di perkarangan masjid. Waktu aku lalu tu dalam 11.00 am lebih. Mungkin masih menanti jenazah-jenazah yang lain. Orang ramai pun tak lah begitu ramai sangat.

On the way balik dari rumah kawan aku tu baru aku tengok para Jamaah masjid sedang solat jenazah. Waktu tu van jenazah dah banyak dari pagi tadi. Mungkin cukup 7 orang baru diorang sembahyangkan jenazah-jenazah tersebut.

Semoga roh anak-anak tersebut ditempatkan bersama golongan yang beriman. Al-fatihah untuk mereka.
-
-
-
-
-

Bila ada yang pergi, mesti ada yang baru. Kehidupan manusia ni kan umpama daun-daun kat pokok tu. Setiap hari pasti ada daun gugur dan juga ada pucuk daun baru yang tumbuh.

Sebelum cerita pasal baby baru, nak puji En. By by la sikit. Thanx ye, dengan senang je dia boleh cari rumah mak mertua kawan aku ni. Kalau ikutkan aku, confirm tak sampai.

Kawan aku ni selamat lahirkan baby dia pada 15.05.2011 hari tu. Lupa nak tanya pukul berapa tapi pagi la. Sebenarnya dia nak gi rumah aku Ahad tu tapi tiba2 Sabtu malam tu air ketuban dah pecah lak.

Waktu gi hospital baru buka 1 cm, dia mintak balik coz dari pengalaman 2 anak dia mesti lambat jugak lagi nak bersalin. Tapi pihak hospital tak bagi coz takut air ketuban kering nanti baby lak effect.

Tapi sebab dalam 6 jam kot baru buka sampai 3cm, diorang terus decide nak induce kawan aku ni. 1st time dia kena induce, 2x sampai lah waktu nak bersalin tu. Dia cerita sakitnya lah induce..sampai rasa dah nak stop...hahaha...aku ni, langsung 4x kali induce. Induce yang keempat tu separuh je coz tiba-tiba Aisy nak kuar.

Walaupun selamat melahirkan seorang baby boy yang aku ingat-ingat lupa namanya..rasanya Mohammad Ariq Hafiq ke Mohammad Ariq Rafiq, tapi baby tu kekurangan oksigen. Tinggallah baby tu dalam inkubator sehingga hari Rabu hari tu baru leh discharge.

Waktu aku melawat baby tu, ada sedikit kuning dan mukanya juga terkena ruam. Mungkin disebabkan cuaca yang sangat panas di siang hari. Badannya juga habis menggelupas kulit. Mungkin salin kulit baru coz baby tu kan lahir tak cukup 40 minggu.

Bila tengok baby kawan aku ni, aku rasa macam lain je dengan Aisy. Aku rasa Aisy dulu macam besar je walaupun baby Ariq ni lebih berat dari Aisy waktu lahir. Kulit Aisy juga tak menggelupas mungkin sebab dia betul2 cukup 40minggu bila dia lahir.

Aku ni macam tak pernah tengok baby. Hahaha..padah hal dah anak sendiri apa. Ada je rasa pelik bila tengok baby. Yang pasti sampai sekarang aku tak berani nak dukung baby yang newborn ni. Kalau nak dukung kena tunggu ada adik Aisy lah...

No comments:

Post a Comment