Monday, June 13, 2016

Peristiwa Ramadhan Lagi

Macam menjadi satu kewajiban pulak bila masuk je Ramadhan mesti budak kecik hitam ni nak check in kat Hospital Selayang..aku ni dah tahap trauma bila nampak perkataan TRAUMA & KECEMASAN kat hospital tu.

Kisahnya semalam waktu Isyak, abah dia dah pergi ke masjid dan hajat si budak kecik ni nak keluar jalan2 terbantut sebab petang tu hujan. Dah tak pergi bazar Ramadhan, nak ikut abah pergi masjid, lagi lah tak boleh bawa.

Duduk la dia bermain seorang diri, segala permainan yang ada yang dipunggah dari bilik mainan. Mama dia ni sibuk la nak prepare cili kering yang siap blender untuk stok seminggu ni. Anak gadis kan makan nasi goreng berbuka dan bersahur.

Mula-mula aku tengok elok je dia main set permainan sabun mandi Carrie Junior yang latest edition pirate tu. Rupa-rupanya dia dah gigit kain atas kepala yang warna kuning atas kepala turtle tu dan masukkan ke dalam lubang hidung.

Sumber gambar : Carriemalaysia

Tiba-tiba panggil mama, mama, mama tunjuk hidung dia. Aku pun ambik power bank on lampu dia suluh dalam lubang hidung dia tu. Mak ai, besar macam tu pun boleh masuk tapi tersangkut kat lubang yang tengah-tengah tu.

Aku panik  tengok jam baru pukul 9.10 malam, abah dia pukul 10.30 malam baru balik dari masjid. Dia pun dah nangis-nangis sakit agaknya. Nak try tarik pun tak de alat, takut pun ye jugak. 

Langsung suruh kakak2 dia makan siap-siap nanti stand by nak pergi hospital bila abah dia balik. Amsyar nangis-nangis sampai tertidur. Aku pun kelam kabut siapkan stok cili kering, masukkan baju dalam washing machine tapi lupa pulak nak solat Isyak.

Bila dah siap-siap beg baju stand by kot kena check in kan, tudung pun dah pakai baru teringat tak solat Isyak. Sudahnya pukul 11.00 baru la bertolak ke Hospital Selayang.

Sampai je hospital dan nampak signboard Trauma & Kecemasan, aku pun terus trauma. Suruh Rizal yang bawa Amsyar masuk. Aku tunggu budak berdua tu dalam kereta sebab Aisy tak siapkan lagi homework dia.

Dah setengah jam Rizal tak balik lagi ke kereta, aku decide pergi sana. Kebetulan sampai tu dia dah keluar bilik doktor & kena tunggu sama ada pakar ENT tu nak buat malam ni atau pagi esok.

Alhamdulillah, doktor tu sanggup buat malam tu jugak. Aku tak pergi pun, aku kan trauma. Abah dia je yang bawa.

Kalau tengok Amsyar tu, orang pun tak tahu ada benda tersangkut dalam hidung dia. Dia seronok je sebab hajat nak keluar jalan-jalan tercapai.

Lepas 10 minit masuk dalam bilik rawatan kecemasan, tapi untuk kes Amsyar ni doktor proceed kat wad 6B, Rizal cakap wad je tapi bilik dia lengkap untuk operation, budak kecik tu keluar dengan hidung berdarah sebelah. Hidung kena korek sebab topi turtle tu tersangkut rupanya. Rizal cakap alat dia pun dah macam scoop aiskrim tapi tak de la sebesar scoop aiskrim tu.

Alhamdulillah dipermudahkan urusan sepanjang kat sana. Service kat Hospital Selayang ni memang bagus tak pernah la rasa mcm kena tunggu lama-lama, mungkin sebab bawa kanak-kanak kan. Tu yang apa-apa, mesti refer kat unit ni dan sebab tu jugak aku jadi trauma. Trauma duduk hospital lama-lama. Huhuhu..

P/S : Kalau anak-anak ni tertelan lego ke, termasuk dalam hidung ke macam Amsyar ni, cepat-cepat la bawa gi hospital ye. Bahaya ye, kalau masuk ke paru-paru.

No comments:

Post a Comment