Thursday, April 30, 2015

Tuisyen

Apa pendapat anda tentang tuisyen bagi budak berumur 4 - 6 tahun (pre-kindy)?
a. Perlu hantar tuisyen
b. Tidak perlu

Huhuhu..sadis betul aku tengok zaman kanak-kanak sekarang ni. Tak macam zaman aku dulu. Sekarang ni macam sekolah tu tak berguna kalau pergi pun.

Kalau nak dapat betul-betul ilmu, kena pergi tuisyen. Kalau kau tak pergi, kau cari lah sendiri ilmu tu kat rumah. Macam tu ke pendidikan sekarang ni? Cikgu2 sekarang pentingkan wang ringgit ke dari mendidik anak-anak..huhuhu..

Apa yang kau tiba-tiba merepek ni?



Nah ambik message dari GA ni. Dah start buat tuisyen lak every saturday..Nampak macam tak force kan...tapi every morning aku send budak tu, teacher diorang mesti tanya. Why not try, why not try, why not try bila aku cakap aku tak berminat nak hantar sebab aku perlukan outdoor activity dengan budak2 tu.

Bila aku tengok budak2 sekolah rendah pergi tuisyen, aku rasa macam alahai...kesiannya..kecik2 lagi dah kena pergi klas tambahan. Dah tak de life nak enjoy zaman kanak-kanak pun.

Tapi bila kindy pun kena pergi tuisyen, aku rasa tu macam dah mencabul hak asasi kanak-kanak je. Ye la, diorang kan kecik lagi..kecik kot..kalau tak dapat menulis tu mungkin motor skill dia belum capai disebabkan umur yang betul2 cukup. 

Macam Amni, dia belum 4 tahun tapi dia dah masuk sekolah. So, aku tak expect pun dia boleh menulis dengan pandai pun. Aku tengok dia melukis orang jadi lah bentuk jugak pun dah kira bersyukur. 

Dia dapat membaca word by word dalam English tu pun aku kira bersyukur walaupun dia tak kenal pun huruf apa. Dia cuma menghafal aku rasa. Sama gak dengan Iqra'..tapi tak kisah la..janji dia boleh baca. Sekarang dia hafal, esok lusa dia kenal la tu..

Aku rasa kanak-kanak perlukan outdoor activity..kalau tak otak diorang tak akan berkembang. Asyik tengok buku je, nanti bila masuk sekolah rendah dia terlalu pandai dah jadi satu masalah pulak bila dia tak nak belajar.

Cakap pasal outdoor activity ni, rasa macam nak hantar anak-anak aku pergi kelas renang. Yang perempuan tak pandai berenang tak pe lagi, tapi kalau boy wajib kena pandai berenang. Tapi kalau dah hantar, wajib hantar untuk tiga-tiga sekali. Nanti ada masa aku blog kan lagi pasal aktviti dan kelas renang ni. 

Kepada semua readers, selamat bercuti. Cuti panjang tapi tak tahu nak ke mana sebab semua tempat pun jalan akan jam. Orang Malaysia ni suka bercuti. Yang memandu, drive safely. Bye...  

No comments:

Post a Comment