Saturday, August 16, 2014

Ujian Di Bulan Ramadhan

Aku rasa aku tak pernah diuji dengan perkara-perkara berat sampaikan ada masanya aku bertanya pada diri sendiri, tak sayangkah Allah padaku sebab tak pernah mengujiku dalam bentuk kesakitan dan kejatuhan.

Tapi pada 16 Ramadhan hari tu aku diuji. Amsyar diserang demam dengan suhu 38C dan 39C yang membuatkan aku rasa dah cukup panik.

Budak gemuk yang tak sihat
Bermula pada pukul 11.00 malam, masih lagi mengharap demam dia akan kebah bila dijerlun dengan air asam jawa. Sepanjang malam jerlun dengan air asam jawa, tapi demam tak kebah langsung.

Memandangkan cuti Nuzul Al-Quran, aku tak berani nak tanggung risiko menunggu klinik Swasta dibuka. Kurang-kurang kena tunggu pukul 10.00 pagi, sedangkan anak aku dah demam dari malam tadi lagi.

Selesai solat Subuh, aku paksa jugak Rizal hantarkan aku ke Hospital Selayang. Sekurang-kurangnya boleh dapatkan ubat demam utk dia.

Bukan tak de ubat demam, tapi tak tahu banyak mana nak bagi dia. Doc kan lebih arif banyak mana dos yang boleh bagi pada budak umur 4 bulan.

Budak dua orang angkut sekali bawa pergi hospital sebab tak ada orang boleh kami mintak tolong jagakan. Lagipun anak-anak aku bukannya nak pun tinggal dengan orang lain.

Sampai wad kecemasan hospital, aku je turun ke ruang kecemasan. Walaupun awal pagi, tapi terlalu ramai orang kat wad sana. Kebanyakan kanak-kanak dan orang tua. Orang muda lak ramai kat kaunter saringan demam. Kes denggi terlalu banyak.

Masuk wad kecemasan, Amsyar dimasukkan ubat melalui punggung dia. Terus tak demam tapi doc terus suruh proceed untuk buat semua sekali (blood test, x-ray, urine).

Aku ikut je. Dengarlah budak demuk tu menangis waktu nak ambil darah dia. Dukung dia ke bilik X-ray dan pegang dia waktu buat x-ray. Pengalaman pertama dalam hidup aku dan harap ianya adalah yang terakhir.


Disebabkan line telefon yang tak ada, aku pun gatal sangat asyik nak call husband, batery phone pun ada 20% je, akhirnya mampus terus hp aku.

Tak tahu macamana nak contact husband aku yang kat luar tu, aku mintak keluar dengan guard tu untuk guna public phone. Sampai public phone no hp Rizal pulak lupa sebab dia pakai nombor baru.


Aku tak tahu apa status aku waktu tu, kena admit ke, boleh balik ke, doctor pun tak tahu sebab dah menjelang petang tapi pakar kanak-kanak tak turun lagi ke wad kecemasan. Aku ingat nak suruh husband aku balik je dulu, kesian budak dua orang tu mandi tak, makan tak tunggu aku dalam kereta.


3.30 petang baru doctor decide admit ward sebab tak ada paed yang turun ke wad kecemasan untuk benarkan kami balik. Lalu menghinaplah kami berdua di Wad 8B, Hospital Selayang.

Terima kasih aku ucapkan pada seorang perempuan yang pinjamkan hp dia kat wad kecemasan tu. Aku call adik suruh call husband aku cakap kena admit. Nanti bila dah sampai wad baru aku call semula.

Bila masuk wad, nurse explain apa yang patut. Doctor lak datang cakap apa yang perlu diorang buat, itu ini itu ini, last-last dah sampai waktu Asar.

Buat kali kedua pulak aku dengar raungan Amsyar ketika doctor berusaha nak pasangkan line kat tangan/kaki dia untuk masukkan ubat. Hampir 1 jam dalam bilik rawatan doctor, baru Amsyar keluar dengan line di tangan.

Alhamdulillah juga sebab husband dah sampai bawa semua bekalan untuk check in kat hospital. Sedih woooo..bulanbulan puasa diuji macam ni pulak...

Amsyar demam tak kebah untuk 3 hari. Walaupun makan ubat, tapi dia still demam. Aku curi-curi baca report dari wad kecemasan anak aku. Rupanya doctor kat sana tersalah buat ramalan, diorang suspect anak aku ada jangkitan kuman dalam paru-paru walaupun lung dia sangat clear.

Disebabkan ada sedikit tonsil Amsyar bengkak, dan juga suspect ada jangkitan dalam paru-paru, diorang masukkan antibiotik. Sebodoh-bodoh aku dalam bidang perubatan, setakat demam aku rasa antibiotik tak boleh ambil. tapi diorang masukkan jugak. 8 jam sekali.

Bila hari ketiga, aku beranikan diri cakap dengan doctor kenapa masukkan antibiotik untuk Amsyar. Diorang mengaku salah, tersalah suspect penyakit. Bila paed masuk hari Jumaat tu, dia suruh cabut semua line dan habiskan antibiotik guna syringe je.

Alhamdulillah, Amsyar sihat macam biasa. Tiada demam lagi tapi aku kena stay lagi kat sana. Ahad baru boleh discharge.

Tapi berita yang sangat tak baik, sebelum discharge tu doctor cakap, saringan awal urine test, ada kuman dalam urine dia. So, mungkin kencing kotor. Dia benarkan aku balik tapi 22hb ni ada appointment dengan paed tu. Mungkin last result boleh tahu Amsyar ok ke tak.

Hope Amsyar ok, tak mo sakit-sakit dah ye sayang. Sikit-sikit tak pe, tapi tak mo check in ward lagi ok.

No comments:

Post a Comment