Thursday, December 19, 2013

Sikap Manusia

Banyak benda boleh cerita kalau nak sentuh pasal sikap dan jugak adab ni..atau pun ketatasusilaan ni..tapi tak mau sentuh banyak-banyak la..kali ni just nak sentuh bab sikap/ adab / tatasusila kita sebagai penyewa bilik/rumah/hotel/homestay.

Lebih spesifik kali ni nak cerita orang yang nak sewa homestay mak aku...
Sebelum ni dah ada yang datang dan sewa homestay mak aku tapi tak de la yang macam k****g a**r pada tuan rumah. Kan kampung, kenapa nak bersikap macam tu...

Aku nak tanya korang la...
Kalau korang pergi mana2 hotel, korang mesti ada minta extra bed sebab nak sumbat dalam bilik tu ramai-ramai kan..pastu confirm la kurang2 kena charge Rm 10.00 - Rm 50.00 untuk extra bed je kan.

Tapi ni kan kampung, mak aku pun tak berkira sangat la..lagi pun last week dah ada stay kat bilik yang sama, dia tak mintak pun extra bed tapi mak aku bagi je sebab budi bahasa dia baik je. Dan tak de pun extra chargers untuk tu...

Tapi kali ni, dah la nak jimat, sewa satu bilik je..tapi nak sumbat ramai-ramai. Pastu nak selesa, nak extra tilam untuk setiap orang. Bilik untuk dua orang tapi masuk lima enam orang pastu 'mintak' lagi extra tilam kan. Ok, fine...tak pe, tapi boleh tak kalau mintak tu cara berhemah sikit. Macam ni...

"Dik, tilam extra ada tak? Kalau ada boleh tak letak dalam bilik ni"

"Dik, boleh tak tolong hantarkan tilam extra untuk kami?"

"Dik, kami nak tilam extra. Boleh?

Macam-macam gaya boleh cakap kan...

Tapi kalau dah cakapnya bunyi macam ni,

" Bagi lagi dua tilam, "

Mesti macam panas je kan telinga bila dengar.....

Kita kan orang Melayu..
Bukan ke orang Melayu kaya dengan budi bahasa ke
Kalau kita tak kenal orang tu ada ke kita panggil 'eh eh eh' je ke
Bukan ke banyak ganti nama
Abang, Kakak, Adik, Makcik, Pakcik...
Tuan, Puan...

Pernah tak tengok iklan yang ada seorang budak melayu dan seorang budak anak mat saleh pergi pasar malam...
Anak mat saleh tu bukan main pelik lagi bila budak melayu tu macam panggil kakak dengan abang kat pasar malam tu dan siap tanya lagi, orang tu bukan adik beradik tapi kenapa panggil abang kan...
Lebih kurang macam tu lah iklannnya...

Itu namanya iklan..
Sekarang ni orang Melayu kita dah macam hilang adab...
Orang Melayu, mesti agama Islam kan...
Tapi sekarang ni orang melayu dah tak menggambarkan keperibadian Islam...
Mungkin terpesong ikut Syiah kot..

Itu isu pertama...
Masuk pulak isu kedua...
PDP...
Hari-hari aku dengar iklan kat Hot FM tentang PDP....
Pam Dan Periksa....

Aku nak tanya ni...
Kalau korang tidur hotel, lepas pergi "bank" dan nak check out,
korang PDP tak?
Ke memang tak PDP sebab korang rasa korang dah bayar dan tanggungjawab hotel la cucikan sisa kumbahan korang...
Tak boleh la macam tu...
Memang la ada orang bersihkan tandas dan bilik air,
Tapi sampai kena bersihkan sisa yang tinggal tu memang melampau la beb...
Lagipun mestilah kita basuh buntot jugak kan..
Apa salahnya ko tekan flush sekali...
Kalau tak de air tu cerita lain la...

Aku la kan...kalau pergi hotel/ homestay ke...
Perkara yang aku tak buat cuma kemas katil...
Itu pun kalau dah nak check out la...
Selagi belum check out dan nak balik tidur lagi, aku mesti kemas...
Serabut la kalau tak kemas...
Tambah bukan main lagi letak "Don't disturb" gantung kat pintu bilik..
Kemas la aku sendiri..
Tambah lagi penat kalau kita jalan2, bila balik bilik, tengok bilik macam tongkang pecah kan...

Isu tiga, sampah sisa makanan...
Kan ada tong sampah...
Boleh je kan kita kumpul sampah tu dalam tong sampah...
Kalau tak muat tong sampah,
Ikat kemas-kemas letak luar tong sampah pun tak pe...
Jangan lah disepah-sepah kan...
Nanti semut datang, kena gigit lebam dua puluh empat hari baru tau...
Jangan salahkan tuan punya bilik pulak...
Salahkan diri sendiri sebab tak jaga kebersihan..
Tak ada nya nak suruh sapu sampah ke, mop lantai ke, basuh bilik air ke...
Sampah makanan tu yang penting jangan lah disepah-sepahkan...

Aku bawa anak dua kecik lagi..
Makan sentiasa bungkus makan dalam bilik...
Sebab makan kat kedai tak boleh aman..
Lebih baik makan dalam bilik...
Mana ada nasi tak tumpah, mana ada air yang tak tumpah...
Tapi tak de la aku nak biarkan je sisa nasik tu bersepah atas lantai..
Air yang tumpah pun aku lap..

Tapi ada satu family yang sewa bilik tu,
Siap tolong sapu sampah lagi pakcik tu...
Aku pun tak la serajin tu kalau menyewa bilik kan...
Agaknya kalau ada mop, lantai pun dia mop kan sebelum check out...
Hahaha...salute kat pakcik yang dari Baling Kedah tu...
Lain orang, lain ragamnya ye dak!!!!

Isu empat, barang-barang tuan rumah...
(Iron board, Iron, Kettle, TV and etc....)
Bila dah siap guna tak de la nak buat macam harta sendiri kan...
Jangan lah guna sampai merosakkan barang tu...
Kalau tak pandai guna, tanyalah dulu kan...
Jangan nak buat pandai sendiri je...
Orang kata, kalau tak nak bertanya sesat jalan...
Itulah padahnya kalau rasa pandai tapi tak pandai kan...

Ok la..setakat ni  je aku nak membebel pasal sewa-sewa bilik ke/ homestay ke/ hotel ke/ rumah ke..sama je..yang penting kena ada kesedaran civic. Kalau ttak de, pergi sekolah belajar civic dulu. Aku rasa level tadika la yang ajar semua ni. Adios amigos...

No comments:

Post a Comment