Wednesday, January 23, 2013

Cerita Anak Semula

Nak update sikit2 bab budak dua orang yang sangat2 nakal kat rumah tu.

After one weeks ambik ubat dari KPJ tu, batuk, selesema and all things dia ada semua dah berhenti. Dah tak muntah bila batuk. Bagus lah ubat dia. Lagi satu, semua ubat dia Aisy nak makan sendiri. Kali pertama je kena paksa, lepas dia rasa sangat2 ok..dia yang mintak sendiri nak makan. Ubat dia sedap kot..Alhamdulillah..dia sudah kembali baik...

Tapi aku masih tak boleh controll dia punya susu. Kalau cuti dia sangat ok. Dari pagi sampai petang kadang dia tak minum susu pun tapi nak tidur malam je dia mintak. Bila hari kerja ni, kat nursery memang confirm dia minum susu, balik rumah aku sampai je buka pintu terus mintak susu. Nak boleh ke dia tidur tu dah berbotol-botol susu dia minum. Kena cari cara yang terbaik elak dia minum susu yang terlalu banyak.

Sampai hari ni aku menghadapi masalah Aisy yang sangat suka mengigau. Yang melampau ok..Kalau tidur dengan dia merasalah kena sepak terajang dia bila dia menangis-nangis dalam mengigau dia. Dalam setiap igauan dia tu, tak lain tak bukan dia akan menangis sebab nak sesuatu. Contohnya dia mintak seluar gambar bear, lagi aku tak cakap ngan dia, tanya dia nak apa..pastu pura-pura bagi kat dia...lagi tu dia akan sepak ko. Pastu boleh pulak dia berpusing-pusing atau berguling-guling atas katil tu. Lepas satu barang, satu barang dia akan mintak. Lastly, nak susu. Boleh macam ni?

Setiap malam aku dah biasakan dia dengan basuh kaki dan muka sebelum tidur. Baca doa tapi tak jalan lah. Kadang-kadang ok, tapi banyak tak ok. Dalam seminggu mungkin satu malam je dia tidur tak mengigau. Yang lain sampai geram aku angkat dia jirus air mandikan dia. Macam malam tadi. Dah la pukul 1.30 am baru nak tidur, buat susu yang 1st dia kata masin buat la yang baru. Boleh? Baru je rasa nak lelap, pukul 4.00 pagi dia mengigau menangis-nangis kata sakit kat belakang. Puas aku gosok, garu, sapu ubat menangis tak sudah-sudah. Sampai pukul 5.30 aku geram, aku cakap ngan dia jom mandi. Aku acah je..malas kot nak mandikan dia, nak pergi bilik air main air pagi2 buta.

Tapi dia nangis-nangis lak nak mandi. Lepas mandi baru ok dan mintak tukar baju tidur lain lak. Dari dia balik nursery, sampai pagi tadi dah 3 pasang baju tidur dia pakai. Aku dok rumah ni tiap-tiap hari kena mesin baju, mana tak parah bayar bil air & elektrik. Dua anak je tapi baju sampai 10 pasang kot sehari. Dapat susu sebotol terus tidur lena. Waktu mandikan dia tu tak de lak perasan kena gigitan semut ke kat badan dia...tapi mungkin ada miang kot. Ye lah, sebelum tidur berpeluh-peluh main ntah apa-apa.

Lagi satu bab Aisy ni, sekarang memang petah bercakap tapi dia mula bercakap pelat lak ngan kami. Pada hal sebelum ni tak pernah dia bercakap pelat, ayat dia clear je. Mungkin sebab dia senior kat situ, yang lain semua budak-budak je..dah terikut-ikut. Aku kena cepat2 hantar dia ke Taska la. Bukan tahap dia dok kat sana dah. Genius Aulad kat Bandar Sri Damansara tu ok tak??? Ada sape2 yang hantar anak ke sana, bleh bagi info...

Si Tweety seorang lagi tu nampak je kecik tapi cubitan dia sangat berbisa. Suka mencubit kakak dia kalau tak de kerja nak buat. Semalam aku sampai je rumah, dia terus lepak atas riba aku. Dia bangun jap, kakak dia datang dok atas triba aku lak. Dia terus cubit Aisy sampai Aisy menangis la. Sakit tau budak kecik tu cubit.

Selain mencubit, hobi dia sekarang adalah merajuk yang ntah apa-apa. Pantang cakap sikit je terus berdrama guling-guling atas lantai. Sedangkan kita cuma cakap kat dia nasi tu panas je. Dia ingat tak bagi dia makan la kan...pastu nak makan sendiri. No suap-suap ok...gila kedekut lak tu. Usah harap dia bagi share apa dia punya. Tapi dia murah dengan senyuman. Sangat pemurah ok

Berjalan masih lagi tahap tak kuat. Selalu je tiba-tiba terjelepuk coz aku perasan dia berjalan macam buat cat walk gitu. Dengan jinjing kaki, pastu cat walk. Memang confirm boleh terjelepuk la. Ntah apa yang dia geli sangat nak pijak aku pun tak tahu.

Sudah mula berkata-kata. Tapi jangan harap dia nak ulang sebut. Dia sebut sekali je bila kita ajar, pastu dia senyum2 je..bercakap lebih kepada bahasa dia je. Menyanyi memang nombor satu, dok sorang2 pun boleh menyanyi.

Suka berdikari. Usaha tangga kejayaan sebab dia berusaha panjat tingkat 4 sendiri. Tak nak dukung2 dah...Kalau pergi taman permainan, dengan berani mengayunkan buaian ke tahap paling tinggi yang kita tengok boleh tercampak jatuh. Tak padan dengan kecik, dia panjat tangga nak main slide yang paling tinggi tu. Boleh macam tu?

Aku punya dua anak perempuan, seorang manja terlebih, seorang giler berani

No comments:

Post a Comment