Tuesday, July 17, 2012

Sakit Itu Ujian

Baru saje kembali semula bekerja setelah satu minggu MC.

Tak pernah hayat hidup selama hampir 7 tahun bekerja kat sini aku MC selama ni. Eh, aku dah kerja sini 7 tahun rupanya. Lama betul. Perlu satu perubahan selepas raya ni.

Kami satu family di duga dengan kedatangan tuan batuk, puan selesema dan cik demam. Anak-anak pula ditambah dengan sakit mata. Tapi bukan sakit mata sebenarnya tapi effect dari panas dalam mereka sentiasa bertahi mata.

Sebenarnya penyakit ni dah menyerang family aku tiga minggu lepas. 1st yang kena husband tapi dah recover dalam dua hari.

Berjangkit kepada adik, mak dan anak-anak. Tapi anak-anak cepat je baik. Mak baru je baik minggu lepas dan adik sampai hari ni pun belum sembuh.

Anak-anak diserang selesema semula pada jumaat dua minggu lepas dan entah macamana kali ni berjangkit pulak kat aku.

Tapi sekejap je selesema dah kering tapi tiba-tiba aku sakit kepala dan mata berair sebelah kanan. Bila tekan di bahagian muka rasa sakit-sakit.

Bila jumpa doc, dia kata aku sinus so kena buang cepat coz kalau tak buang bahaya. Bagi ubat tapi aku tak leh makan coz ubat tu ngantuk.

Aku makan sekali je tapi bila yang kecik nak breasfeed kita dah sakit kepala menahan mata. Terpaksa ubat sendiri sakit tanpa makan ubat.

Macamana? Of course minum air suam yang banyak dan yang penting sebab sinus terpaksa la rajinkan diri menghembuskan segala mukus yang ada.

Sedut wap air panas dalam plastik yang diisi dengan Vicks sambil picit2 bahagian muka. Then try sedut dan hembus sebelah-sebelah dengan kuat.

Ini lah pengalaman pertama aku terkena sinus. So lepas ni kenahati-hati kalau kena selesema takut kena sinus lagi macam kali ni.

No comments:

Post a Comment