Saturday, July 28, 2012

Amni 10 Bulan

Belum cukup 10 bulan lagi tapi akan menghampiri lagi 6 hari...

Lama betul tak cerita perkembangan budak-budak ni. Bukan saje sudah berkembang dari usia tapi berkembang juga dari segi akalnya.

Mula dengan apa yang dia dah buat sekarang ni. Dia adalah budak kecik yang sangat ganas. Boleh ke aku cakap macam tu yek?

Bukan apa, Aisy dulu tak pernah panjat walker nak keluar tau, tapi Amni boleh panjat walker nak keluar. Bukankah itu hebat?

Sekarang ni dia sibuk nak berjalan sebab nak kejar kakak dia. Sebab tak boleh berlari macam kakak, dia merangkak laju-laju.

Bila jumpa dinding, kabinet, kerusi, kaki meja, dia akan bangun dan cuba berjalan. Jumpa sofa, katil, dia akan panjat.

Sekarang ni pagi-pagi kena dengar dia menangis lak bila kita hantar gi nursery. Lebih teruk dari kakak dia lak budak kecik ni.

Dah pandai nak ikut orang, kalau tengok kita pakai tudung je terus angkat tangan nak ikut.

Kuat jugak merajuk. Terutama ngan aku. Dia suka mengutip benda atas lantai, bila kita ambik, dia terus hempas kepala ke lantai, tak pun meniarap cium lantai sambil nangis-nangis.



Amni paling suka menyanyi sekarang ni. Bila pegang bendera Malaysia, tangan kibar bendera mulut bising je menyanyi. Kadang-kadang tepuk tangan sambil menyanyi. Ni semua sebab tiru kakak dia yang asyik menyanyi bila pasang MP3 kat hp mama.

Amni aku rasa tak macam Aisy la bab bercakap ni. Sampai hari ni pun dia cuma sebut mama ngan papa je. Pastu wawa..tu je dia nak sebut. Banyak senyum sampai ke telinga dari berkata-kata. Nampak gayanya adik mesti lambat bercakap ni.

Budak Amni ni kalau kaka dia tarik rambut ke, ketuk kepala ke tak nangis pun. Cuba dia jatuh sendiri, sikit je pun tapi meraung dia macam kita ni pukul dia.

Kakak tarik-tarik rambut pun masih nak kejar kakak. Masih ada hati nak main mainan kakak. Masih ada hati nak ketawa kekek-kekek bila kakak panggil nama dia.


video

Ini namanya kasih. Tak kisah lah seburuk mana pun perangai kakak, adik tetap sayang.

No comments:

Post a Comment