Friday, July 27, 2012

Puasa Itu Ibadah

Tajuk entry macam lah orang tak tahu yang puasa itu ibadah wajib. Dah sah-sah masuk dalam rukun islam.

Belum terlambat aku rasa nak ucapkan selamat berpuasa kat semua readers blog ni. Maaf lah kalau ada yang terasa ngan kata-kata aku ni.

Nak cerita cabaran bulan puasa kali ni. Dulu tak ada anak kecik nak breastfeed, sekarang ada lak budak kecik tu nak nenen. Dulu pun bukan tak ada budak kecik tapi budak kecik tu suka hisap susu formula.

So macamana nak kekalkan bekalan susu ni? Aku tak ambik mana-mana supplement pun. Bukan tak nak ambik tapi aku paling tak suka apa saje jenis yang dinamakan "ubat dan pil". Memang tak leh nak telan dan yang paling tak boleh blah aku tak leh jadikan benda tu rutin.

Terpaksalah sekarang ni bersahur tu minum banyak-banyak air. Makan pun kena buka selera. Tapi aku bukanlah orang yang hilang selera pulak kali ni. Perut asyik lapar je, asyik nak makan nasi je.
Apa lagi cabaran kali ni? Sudah tentulah kesesakan traffic yang teramat ketika nak balik..Tapi nasib baik dah tiga hari aku balik 4.30 so boleh sampai rumah 5.30 petang.

Sepatutnya balik kul 5.00 tapi bos bagi balik awal lak 3 hari ni. Hari ni tak tahu lagi..hope dapat balik awal tapi awal pun sangkut gak jam kat area MRR2 depan Flamingo tu.

Hehehe,..setelah hampir 4 tahun lebih tak bonceng motor gi kerja, hari Selasa lepas merempit lak ngan my by by. Kecut perut aku bila dia rileks je ciluk kat tengah-tengah lori ngan kereta tu. Pastu sakit belakang la naik motor jauh-jauh ni.

Cabaran paling tak tahan adalah anak-anak. Huhuhu..hari-hari aku bising je kat rumah tu bebelkan dua budak kecik tu.

Mesti diorang dah lebel aku ni nenek kebayan agaknya. Asyik membebel tak berhenti-henti.

Bukan saje nak bising-bising tapi korang tahan tak kalau budak kecik dua orang ni tidur lambat (paling cepat 12.00 malam) pastu bangun awal (5.00 pagi). Aku rasa macam nak berhenti kerja la. Tak cukup tidur.

Bila diorang tidur baru boleh aku nak kemas rumah yang bersepah ngan mainan, duit dalam wallet aku dan semua kad-kad. Kalau ngantuk sangat aku tidur je dulu.

Tapi bila kita tidur dulu pastu nak buat lepas makan sahur, diorang berdua ni dah bangun. Dah jadi satu hal lak nak buat kerja apa pun tak boleh.

Sudahnya nak tahu apa jadi, bakul laundry penuh baju dua budak ni tak berlipat. Mujur rajin basuh baju kalau tak berkepam la bau baju-baju tu.

Pastu terkocoh-kocoh nak kemas beg dua budak ni nak bawa ke nursery. Dengan kita nak iron baju lagi, cari wallet, cari handphone, cari duit yang bersepah, cari kad pengenalan dan lesen. Finally, tiap-tiap hari lambat masuk kerja

Nasib baik ada adik yang tinggal sekali yang banyak tolong kemas bahagian dapur. Kalau tak mesti penuh lipas rumah aku. Tak sempat nak basuh pinggan.

Ada lagi cabaran ni. Cabaran nak tunaikan solat terawikh. Huhuhu...Sudah masuk 7 hari berpuasa tapi aku baru je sempat bertarawikh itu pun sendiri cuma 4 malam.

Itu pun solat dengan penuh dugaan. Ada budak besar bila kita solat je dia landing atas badan aku waktu sujud. Tau la mama dia ni selalu jadi unta dia tapi bagilah mama peluang nak solat dulu.


Melaram pulak budak besar ni di hari pertama puasa

Ada budak kecik yang baru nak belajar bertatih lak, bila kita berdiri dia pun paut lutut kita nak berdiri. Paling tak tahan dua beradik sedang elok je punggah mainan main atas sejadah tempat aku sembahyang. Macam ni nak bertarawikh? Nampaknya tak beribadat la bulan puasa ni.


Budak kecik ni pun dah pandai melaram jugak

Ada lagi ke cabaran nak cerita ni? Rasa macam tak de tapi nanti buat entry usaha menjadikan Ramadhan ni lebih baik dari dulu.

No comments:

Post a Comment