Thursday, July 14, 2011

Tokma Adalah "Mak"

Sejak dah dapat mulut dan bercakap tak berhenti-henti ni, dia dah boleh panggil orang yang dia jumpa selalu.

Panggilan "mama" dan "abah" dah tak asing bagi dia. Bila dok dengan abah asyik tanya mama. Bila dok ngan mama, asyik dok tanya abah. Bila telefon tak nak cakap pun tapi nak dengar je suara kita.

Tapi yang nak aku cerita sekarang ni Aisy telah mula memanggil Tokma dia sebagai "mak". Paling ketara adalah minggu lepas. Bila kita tanya "tokma" dia akan tunjuk mak aku tapi mulut sebut "mak".

Betul cakap kawan aku Karni, kalau kita bahasakan "mak" nanti dia senang nak panggil. Langsung anak aku panggil mak aku mak bukannya 'tokma'. Tak pe lah, nanti dia besar dia pun tau lah sepatutnya dia panggil "tokma" bukannya "mak".

Semalam bila abah dia terpaksa bekerja di waktu malam, tinggal berdua dengan Aisy masa lebih banyak dihabiskan dengan berbual dengan dia. Seronok cakap dengan dia even ada setengah perkataan tak faham pun.

Bila ada iklan Ribena, anak aku ni sibuk sangat nak kan patung ribena tu. Mana nak cari, kat rumah mak aku ada lah. Pastu aku cakap lah kat dia,

"Nanti kita balik rumah tokma baru ada ribena tu. Rumah adik tak de Ribena".

Aisy, "Mak?" sambil tangan pusing tunjuk tak ada.

"Em. Mak. Ada kat rumah mak"

"Nak. Nak mak. Nak mak..." terus merengek nak mak aku lak. Bila pujuk nak telefon tak nak lak dia.

Hari ni tiba-tiba adik aku telefon kata mak aku nak datang KL. Sepatutnya esok baru datang coz hari Sabtu ni ada taklimat dan kursus untuk pergi Umrah tapi sebab rindu kat Aisy tu yang datang awal. Aisy syok la dia tak payah dok nursery lama-lama sebab tadi abah dia telefon pun dah ada kat rumah ngan mak & adik aku. Sibuk cari pen nak menulis, dah habis satu buku nota aku dia conteng.

No comments:

Post a Comment