Monday, September 5, 2016

Musim Buah

Salam....

Sekarang ni kalau buka je fb hari-hari orang update gambar durian musang king kan? Dah dekat sebulan lebih jugak aku rasa durian musang king ni glamour. Sampai masuk Majalah 3 dan berita TV9 la kawasan kampung aku tu ...glamer jap Raub..



Cousin , founder Jelu Agro Farm


Disebabkan durian ni macam sedap je, kami adik beradik pun terjebak nak makan buah mahal ni. Tengok TV memang la harga sampai RM 50 / 60 sekilo, tapi sebab harga sedara-sedara dapat la harga RM 15.00 sekilo utk durian musang king dan 101 dapat la harga RM 10.00 sebiji je.

Musang King
Durian 101

Which one yang sedap? Ikut anak tekak aku 101 lagi sedap dari musang king. Ini anak tekak aku dan juga kami satu family la. Mungkin sebab 101 tu isi dia macam kuning lagi sikit dari musang king dan dia rasa lemak berkrim kan..memang terbaik la..tapi lagi sodap durian kampung dekat rumah arwah nenek aku tu.

Pulut durian

Dah lama sebenarnya tak ke rumah arwah nenek aku tu, rumah arwah pun tinggal sepi je atas bukit tu. Semua pokok buah pun kadang terbiar je tapi kali ni kebetulan durian hanya menjadi di sebelah Raub je, memang harga agak mahal walaupun durian kampung. Syok pulak bila secara kebetulan terjumpa dgn sedara mara yang mencari durian kat kebun ni. dapat la merasa durian fresh jatuh dari pokok dan dapt jugak merasa kena gigitan cinta dari nyamuk aedes ni.

Sekarang ni bukan setakat musim durian, tapi semua buah-buahan tempatan memang menjadi. Alhamdulillah, dulu arwah abah tanam pokok buah sekeliling rumah. Dapat la anak menantu makan buah ni. Tapi cucu tak makan pulak kecuali Amni seorang. Cuma diorang dapat enjoy memetik buah dari pokok walaupun tak makan.

Bekal bawa balik KL
Dulu nak ke kebun buah walaupun belakang rumah mak je, tapi agak semak sebab daun pokok koko penuh atas tanah. Macam bahaya jugak la takut ada cik ular yang jalan-jalan atas daun tu kurang nampak kan. Sekarang ni sejak menantu seorang Hajah Mekyah tu menjaga kebun, habisnya ditebang pokok koko sebab hasil dah tak ada sangat. Lagi pun tak ada orang nak kutip dan proses koko tu dah. Dulu aku rajin, sekarang aku dok dang..banyak kije..aku dang makang je..

Buah dokong - duku langsat
Bila dah terang benderang kebun buah, 3A tu tak boleh tengok langsung abah dia tukar uniform pakai seluar. Kalau pakai kain pelikat je tau la tak ke mana. Tapi kalau tukar pakai seluar tak kisah apa jenis seluar, panjang ke pendek, pakat dok berbelit kat kaki abah. Sama ada dapat round-round naik motor pi tengok air empangan, pergi tengok lembu, kambing, kera, dan bagi ikan makan kat sungai. 

Rambutan anak sekolah
Dua minggu ni terlalu excited dapat petik buah manggis sendiri dari pokok dan tolong pegang tali bakul sebab abah dia dok panjat pokok. Rambutan yang banyak-banyak tu pulak saje la Hajah tu ikat jual. Jual murah-murah je..satu ikat dalam RM 3.00 tak pun dua ikat RM 5.00. Daripada buruk je kat pokok, kita jual. Nak sedekah semua orang pun ada buah yang sama. Sama la jugak dengan buah dokong tu..terlalu banyak kita jual je murah-murah. Kalau rasa nak makan buah ni, jemput dan silalah datang ke rumah mak aku ya hujung minggu ni. Ye la..buah ni bukan boleh tahan lama sangat pun. Dah dua minggu masak kan, mungkin ni la minggu akhir boleh merasa lagi sebelum semua buah tu rosak.

Rambutan kuning

Sape-sape yang nak otw kelik kelate hujung minggu ni yang lalu ikut jalan alternatif mempaga lembah klau tu, jemput la singgah berehat makan-makan dulu ye. Tapi self services la panjat pokok ye. Sebelum tu roger-roger dulu aku ye...Kalau lalu ikut jalan besar dari bandar Raub ke Lipis ikut Gali tu boleh singgah di gerai cousin aku berhadapan dengan SMK Gali di Gali Tengah. Ada macam-macam jenis buah-buah tempatan di jual kat sana. Boleh dapat dengan harga kasih sayang je tak macam kat dalam TV tu.



No comments:

Post a Comment