Tuesday, September 6, 2016

Genius Aulad : The Read-It-Right Challenge & Cabaran Bijak Membaca

Syukur Alhamdulillah, terima kasih..

Ini je mampu aku ungkapkan bila Pn. Atie founder GA BSD call untuk inform Rahadatul Aisy terpilih untuk final Cabaran Bijak Membaca bagi wakil GA BSD Jumat lepas.

Pn. Atie ni call aku suruh aku guide Aisy untuk membaca cerita yang dalam 4 pages tu. Dia dah tulis pun perkataan apa yang aku perlu train dia bagi lancar.

Kita bila dengar berita macam ni dah excited giler siap share dalam group whatssapps kami adik beradik. Kami yang over excted nak train Aisy membaca dengan lancar dan dengan intonasi. Maklum la, kami kecik-kecik dulu semua penakut ke depan bercakap depan orang ramai. Sampai ke besar pun tak pernah public speaking lagi..

Tapi hujung minggu, dua hari tu langsung dia tak nak practice. Ada sekali je dia baca depan aku. Memang la dia lancar je baca cerita tu walaupun Pn. Atie kata ada 4 perkataan tu macam susah jugak la bagi budak 6 tahun nak sebut kan.

Sampai hari Ahad pun dia tak nak practice baca. Aku ni mudah naik angin je kalau dah tak nak practice semua. Biarkan je. Cuma suruh abah dia lak yang pujuk. Pun tak jalan jugak. Dia slow talk dengan Aisy kenapa tak nak practice, Aisy kata dia dah tahu baca. Tak nak baca ulang-ulang yang sama.

Kalau itu lah jawapannya wahai anak, terpulang lah sayang oii. Mak dah tak tahu nak buat macamana lagi dah. Nasib kau dah pandai baca. Lain kali kena beritahu teacher sekolah dia la dia ni bukan jenis nak practice ulang2 benda yang sama je bila dia dah tahu.

Result belum tahu lagi sebab challenge tu semalam. Nanti bila dah ada result aku update kat sini. Tapi aku tak menaruh harapan pun kat dia ni sebab dia tak practice pun membaca. Asal tahu membaca je la. Menang tu rezeki, kalah pun dah rezeki dapat wakil GA BSD tu.


No comments:

Post a Comment