Monday, May 30, 2016

Genius Aulad Sports Day 2016


Pada Sabtu lepas berlangsung la Sports Day GA BSD dengan tema tahun ni Little Me Big Dream. Lokasi masih di tempat yang sama di Kompleks Penyayang seperti tahun lepas.


Tapi Sports Day tahun ni tak macam tahun lepas yang game semua ikut umur diorang. Kali ni tak kira umur berapa, students dengan parents kena joint lima game untuk dapatkan lima kupon dan ditukarkan dengan cenderahati. 

Props memang tabik spring kat teachers GA BSD sebab sediakan props dan segala alatan sukan yang sangat best dan cantik je. Budak-budak pun enjoy je nak main terutama si Amni ni la. Kalau tak, tahun lepas mana dia nak main langsung.


Seawal jam 9.00 pagi semua parents berkumpul, students & parents kena dengar taklimat dari crew yang bertugas. Sememangnya setiapkali event GA BSD ni akan guna khidmat crew luar untuk handle program. Tapi aku terlupa pulak nak ambil business card diorang. Yang jadi urusetia pagi tu memang best la, bercakap tak berhenti-henti. Husband aku kata la, lelaki tu la yang jadi suara dalam salah satu watak animasi Boboiboy. Ntah ye ntah tak aku pun tak tahu sebab aku jarang tengok Boboiboy.


Jom kita check out satu-satu game yang ada . Yang ni aku cerita ikut urutan yang anak-anak aku main sekali dgn kami sebagai parents la. Terpaksa susun sendiri sebab abah dia datang lambat dengan anak teruna kecik.

First station : A Fruit Farmer.

Ibu / Ayah kena sama-sama berlari ke kotak yang disediakan di tengah-tengah lane tapi parents kena pegang bakul. Parents serahkan bakul kepada anak dan seluk dalam kotak cari kertas arahan buah apa yang anak kena ambil. Ada tiga jenis buah yang kena ambil, so kita kena beritahu anak kita tu bagi dia faham buah apa nak kena ambil. Anak berlari ke hujung lane dengan bakul & pick up 3 jenis buah tu, kita patah balik kat garis mula pegang baldi pulak. Anak akan patah balik sampai kat satu garisan, dia kena baling buah tu dan kita sambut dengan baldi. Kalau salah buah, kena ulang semula. Tapi Aisy & Amni alhamdulillah dapat ambil buah yang betul tapi I dua kali tau lari dengan diorang.


Second Station : Animal Farmer

Yang ni game tak payah parents tapi aku ikut jugak anak-anak tu sebab nak ambil gambar je. Sepanjang lane ada 4 sarang/bakul yang yang ada telur ayam. Diorang kena bawa bakul (sarang telur) dan pick up setiap satu sarang tu sebiji je telur dan sampai hujung kena susun telur tu dalam sarang telur kotak yang biasa ada jual kat kedai tu. Lepas susun kena ambil rumput letak dalam kandang bagi haiwan-haiwan lain makan pulak.



Third Station : A Fisherman

Yang ni diorang kena lari zip zap then pergi sauk ikan. Kena sauk seekor je pastu letak dalam baldi. Simple je yang ni.

Fourth : A Fireman
Yang ni kena junjung pundi kacang dan sampai hujung ambil pistol air, tembak sampai jatuh gelas yang berisi air tu. Mencabar jugak la kan sebab pistol air tu bukan jenis yang kalau tembak tu sekejap je boleh jatuh. Aisy sampai tiga kali tukar pistol pun tak jatuh juga gelas yang bersusun tu, tapi tukar gelas yang lain, sekali tembak je dah jatuh. Lepas tu kena patah balik dengan junjung balik pundi kacang tu.



Fifth : A Postman
Yang ni memang aku buat last sekali sebab menunggu abah dia. Parents kena kayuh basikal bawa student ni kat belakang. Anak2 ni akan cabut satu sampul surat yang ada task untuk parents buat kat post box sebelum abah dia kayuh. Aku bukan tak boleh kayuh, tapi segan la. Tapi aku tengok rilek je ibu2 yang kayuh. Sebab game ni terlalu ramai yang menunggu, aku mintak untuk Aisy & Amni jalan sekali je sebab takkan la abah dia kena kayuh dua kali kan. Cuma bila sampai buka sampul surat tu berdebor jugak aku buatnya kena tiup tepung ke, nasib baik aku cuma kena baling gelung kecik masukkan dalam skitter kecik tu je. Aku sekali baling je dah masuk, Rizal tiga kali baling pun tak masuk lagi. Tu la bezanya orang jadi shooter bola jaring dengan orang yang main bola sepak. Hihihi..lepas task, kena patah balik kayuh basikal tu semula.

Best kan game kali ni sebab parents semua kena ada je dengan anak sebab kita yang kena bawa diorang nak main game apa. Lepas setiap task tu complete, diorang akan dapat kupon dan bila dah cukup lima kupon, pergi tukar dengan hadiah. Semua orang boleh dapat hadiah cuma antara lambat dengan cepat je. Aisy & Amni bukan lah yang terawal dan bukan lah yang terakhir dapat..kami yang tengah-tengah je..yang paling lama menunggu turn kat tempat basikal tu la..


Hadiah berbentuk botol air aluminium yang ada straw dan dicetak dengan tulisan Sports Day Genius Aulad. Ok la hadiah kali ni, walaupun satu, tapi banyak kegunaannya. Terima kasih ye teachers sebab bagi anak-anak ni happy dan enjoy sports day hari tu. 

No comments:

Post a Comment