Thursday, November 28, 2013

Kelantan Lagi

Seminggu lepas pergi Kuantan, kami ke Kelantan pulak.. Kebetulan cuti Deepavali dan Awal Muharram..

Kami balik Kelantan macam kan Kelantan tu ada kampung kami je pada hal tak de pun. Walaupun dua2 orang tua aku asal Kelantan, tapi dua2 atuk aku tak de lah meninggalkan rumah pusaka untuk kami tinggal. Yang ada rumah adik beradik mak dan abah aku.

Dulu kecik2 kami balik Kelantan, tidur je rumah adik abah aku..tapi sejak dah pandai duduk hotel ni tak kisah la hotel ke, homestay ke..motel ke..janji dah tak nak tidur rumah orang lain. Lagipun nak selesa. Dulu kecik mana ada kesah nak tidur depan tv pun tak pe. Tak de bilik pun tak pe...

Tapi sekarang nak ada bilik la..tambah ada anak kecik. Anak kecik lak macam anak aku. Tak suka masuk rumah orang...

Kali ni husband aku ikut, so kami pergi dua kereta. Kalau ikut penumpang, muat je kami pergi naik Alza..tapi pengalaman lepas buat kami sedar kami pergi Kelantan bukan untuk penumpang naik je...barang pun nak isi gak. Tambah anak2 yang kalau nak tidur, nak tidur selesa...

Kalau pergi dua kereta, macam2 ragam anak aku tu. Kejap nak naik sana, kejap nak naik sini. Jadinya kejap2 berhenti, kejap2 berhenti. Naik bosan lak aku rasa lama sangat perjalanan.

Balik kali ni dihidangkan dengan permandangan TRW sepanjang jalan. Kan final Piala Malaysia hari Ahad, so hari Sabtu tu memang bersusun la kereta menuju ke Kuala Lumpur. Jadi seronok tengok diorang ni...Tapi kami menyesal lak tak letak bendera negeri pahang kat kereta.

Pergi Kelantan kali ni Aisy lagi besar setahun dari yang kitaorang bawa dia naik bot ke seberang sungai tu. Apa nama dia..Thaba kan!!!!! So, dia berulangkali cakap nak naik bot, tapi abah dia buat tak tahu je.

Sudahnya dia menuntut sampai kami balik ke Pahang. Boleh hari kedua kami ke Pangkalan Kubor, kami tanya dia, Aisy nak apa kan. Punyalah lama dia fikir tapi tak cakap2. Kat Pangkalan Kubor lak macam2 dia nak, tapi bila balik dia mengamuk. Rupanya dia nak naik bot.

Aku bukan berani sangat nak bawa dia ke seberang tu. Dulu kami pergi pun sebab kawan adik aku yang bawa. Baru2 ni lak kan ada kes bom meletup kat situ, sampai Pangkalan Kubor tu pun terasa gegarnya...ni nak pergi ke sana macam nak menyerah diri lak...tidak lah aku...

Hari kedua kami ke Pantai Irama Bachok dalam cuaca yang hujan renyai2. Tapi dah sampai sana, Aisy nak mandi jugak. So, pergilah mandikan anak2 kat sana. Walaupun hujan, tapi air laut dia tak la macam nak telan orang berbanding kat Kuantan tu. Cuma hujan dah lebat, kami cepat2 balik. Lepak kat Tesco pulak sebab Aisy tak nak pergi Mydin. Macam2 kan budak tu.


Dalam hujan renyai, see awan hitam pekat tapi gigih nak mandi jugak budak Aisy tu

Sejak ada anak dan pernah bawa sekali Aisy ke pasar Siti Khadijah..dia buat perangai...aku dengan rela hati menolak pelawaan adik2 aku ke sana. tak de lagi pilih2 tudung ke, baju ke, kain batik ke..just kirim je...bila kirim ni sebenarnya tak puas hati la...

Tiada lagi agenda ke KB bila ada anak ni. Pergi KB pun waktu malam ke Parkson..Budak2 ni tak pe la kalau pergi Parkson tu..diorang suka. Aisy siap cakap, "best la mama shopping kat sini. Nanti nak datang lagi ye!"...pengsan...niat hati cuma nak beli puting botol Avent tu coz kat sini sangat murah hokey...tapi tak de stock lak..sudahnya dapat kasut sepasang seorang budak2 tu.

Malam last kami kat sana tu, tak keluar mana2 pun coz biasalah husband aku nak melayan bola. Lagipun bawah motel kami duduk tu dah renovate kedai makan dia, so 24 jam ada tempat makan. Motel tu pun dah ada bilik kat bawah. Semakin maju nampaknya Tuan Haji Yunos pemilik YY Motel dan adik beradik dia - Restoran Warisan rasa, Wakaf Bharu.

Kami decide makan malam kat sana je..start lepas Maghrib tu, meja semua dah penuh. Penuh debaran gila melayan bola malam tu. Dah la malam tu penuh dengan penyokong TRW, kami je penyokong Tok Gajah. Husband aku siap je makan terus naik bilik layan guna tv kecik je. Aku lak ngan mak sampai baki masa lebih kurang 20 minit nak habis, aku naik. Sbb rasa macam Pahang nak kalah.

Bila naik atas, Pahang sumbat gol lak. Menyesal tak tunggu kat bawah tadi, boleh brsorak seorg2.

Akhirnya penantian hampir 20 tahun berakhir jugak. Rasa nak prg beli bendera ngr Pahang dan kibarkan kat KB je. Hahaha...

Tahniah player2 Pahang yang memang main malam tu super best. Kepada TRW, tahun depan jumpa lagi. Kih kih kih...kita berjiran, takkan bergaduh.

Pagi isnin kami siap2 nak balik ke Pahang. Sekali lagi perjalanan sangat meriah sebab selisih dengan penyokong TRW. Tapi kali ni siap main lampu tu. Kami sampai rumahvpun dah masuk waktu Asar. Kalau balik dari Kelantan, mesti lambat sampai. Tak macam bertolak ke Kelantan.

Ini lah je cerita bagi penutup tahun 1434 Hijrah. Selamat datang tahun 1435 Hijrah.

No comments:

Post a Comment