Thursday, April 11, 2013

Quality Time / Time Quality

Eceh eceh..macam tajuk kuliah je nak bagi hari ni. Bukan ada ke tajuk ni waktu belajar HR dulu. Sudah tak ingat lor...

Kali ni bukan nak bagi lecture pasal quality time / time qulity ke tapi quality time untuk aku & family je..

Setelah office aku dipecah masuk untuk kali kedua, waktu kerja kami berubah dari 9.00 am - 6.00 pm kepada 9.00 am - 5.00 pm tapi still 5 working days. Heaven kan....

Bila balik pukul 5.00 pm, paling cepat aku sampai rumah pukul 5.45 pm..laju kan aku drive dari Taman Maluri Cheras ke Bandar Sri Damansara ikut MRR2. Siapa biasa lalu jalan ni confirm dah tahu kat mana yang jam kan...

Bila sampai pukul 5.45 pm, aku ada masa lebih kurang setengah jam bawak budak dua orang tu main2 kat taman permainan. Main lah apa pun, tak kisah. Janji puas.

Pukul 6.30 dah boleh naik rumah. Sementara diorang main air dalam bilik air, aku dah boleh siapkan makan malam. So, dinner dah siap before 8.00 pm..

Walaupun banyak masa dari 8.00 pm - 01.00 am..tapi waktu ni bukanlah waktu yang sesuai untuk aku mengemas rumah ke, melipat baju ke, mengemas almari pakaian ke, iron baju ke...semua tu kalau buat waktu tu sudah pasti kena buat sampai dua tiga kali. Better tak payah buat.

Apa yang aku buat? Hanya melayan tv dan karenah anak-anak yang keluar masuk bilik. Ada tiga bilik dan satu ruang tamu kan, so empat tempat ni tempat diorang akan ke hulu dan ke hilir. Bawak mainan main kat bilik no. dua, pastu bawa lak buku kat bilik no.satu, pastu main lompat2 atas sofa kat ruang tamu. Sepahkan makanan..tumpahkan air...punggah semua mainan kat bilik no. tiga. Superb kan..

Bila diorang tidur pukul 1.00 am, aku pun ikut tidur tapi aku confirm akan terbangun dua jam atau tiga jam lepas tu. Waktu ni lah nak kemas rumah, kemas beg nursery diorang, iron baju, jemur baju, lipat kain..pendek kata, semua kerja rumah supaya esok nak pergi kerja rumah dah clear, beg pun dah siap.

Sekarang ni satu je kerja je boleh buat, mesin baju. Aisy & Amni ni pantang tengok aku bawa baju diorang banyak2 terus excited nak tolong basuhkan baju. So, Amni akan siap-siap heret botol Dynamo nak bagi kat aku. Yang Aisy lak sibuk ambik bantal dia susun tinggi-tinggi sebab dia nak masukkan Dynamo & tekan button machine tu.

Sebelum letak sabun, diorang berdua pun dah pandai letak baju dalam washing machine. Sebab ada dua anak, bagilah peluang dua-dua isikan Dynamo dalam machine tu kalau tak, tak adil namanya. Part ni je boleh membantu, part nak jemur tak boleh coz nanti diorang akan bergaduh. Sudahnya, biarkan sahaja dalam machine tu.

Minggu lepas aku tertengok rancangan kanak-kanak apa ntah yang diorang tunjuk kids buat kerja dobi pakaian ni kan. Macam nak train anak la kot..bagus jugak kan. Aku perlu praktikkan diorang untuk menjemur & melipat pakaian pulak.

Ok lah..tak ada apa nak direpekkan lagi...till then




No comments:

Post a Comment