Thursday, March 21, 2013

Catatan Perjalanan Ke Kuching Day 1

Setelah hampir setengah tahun booking ticket, akhirnya tika dan waktunya sudah sampai. 15.03.2013 pukul 5.00 am sepatutnya kitorang check in kat LCCT coz flight kul 7.00 am.

Tapi kan sebab malam tu celebrate birthday Aisy, pastu Amni lak tak nak tidur sampai 2.30 am baru nak tidur...apa lagi..aku terlajak tertidur. Nasib baik adik datang rumah pukul 3.30 nak ambik kitorang..

Terpaksa la pergi dua kereta coz beg aku tak pack pun lagi...Bagasi dah ada satu dalam kereta, just nak top up sikit je baju lagi. Tak ada kemas2, sumbat je dalam bagasi tu.

Aku & husband bertolak dari rumah pukul 4.30 am..berapa kelajuan aku tak pasti tapi aku rasa husbnad aku bawa lebih dari 100 km/j. Anak2 memang tak mandi...tengok je la gambar, dua budak tu masih lagi pakai baju malam yang sambut birthday tu...hahhaa..

Alhamdulillah, tepat jam 7.00 kami berlepas ke Kuching...perjalanan satu jam je..kami semua pernah naik flight so tak kisah. Yang paling tak kisah jugak adalah Aisy. Dia tak tidur dari pukul 4.00 lebih aku kejut dia tu..sampai kat airport pun dia maintain berlari-lari coz kami perlu daftar bagasi, sembahyang subuh..beratur nak berlepas...menapak jauh coz flight landing gate 104..naik tangga je tak ok..dia suruh aku dukung.

Dalam flight pulak dia leh pulak mintak nak breakfast nasi lemak. Tapi nasi lemak habis..Kah kah kah..lepas ni kalau nak naik kena book makan sekali untuk dia..

20 minit nak landing...baru dia nak tidur..Adik dia pulak memang tidur dari mula naik sampai 10 minit nak turun baru bangun..So, ok untuk perjalanan 1 jam ni..lebih aku tak tahu....

Kami selamat sampai di Lapangan Terbang Kuching dalam pukul 8.00 lebih..tunggu bagasi semua, pergi toilet la..dalam 9.00 lebih kami naik Toyota Unser yang disewa. Kami sewa sekali pemandu coz tempat tak biasa, lebih baik bawa pemandu sekali.

Pertama sekali mestilah breakfast, tapi out..mahal boleh diterima tapi tak sedap tu yang tak boleh terima..yang peliknya adik aku mintak mee kolok tapi dia bagi apa..maggie sup yang diletakkan dengan sos kicap..lepas ni katakan tak nak pada kedai ni...

Destinasi pertama kami tuju Muzium Kuching sementara rumah yang kami sewa tu siap untuk kami masuk. Entrance free je tapi kena bayar untuk kamera. Kalau kamera digital biasa RM3.00 dan kalau DSLR RM4.00.

See, perasan tak Aisy & Amni pakai baju waktu celebrate birthday

Apa ada dalam ni? Confirm la semua yang berkaitan dengan Kuching dan kucing...Kih kih kih..dua perkataan yang berbeza dari segi ejaan tapi sama dari segi sebutan. Makna? Aku pun tak tahu sama ke tak...

Bangunan ni sebenarnya bangunan untuk DBKU (Dewan Bandaraya Kuching Utara)..betul ke aku tulis ni...so, atas muzium ni adalah offce. Muzium ni jugak terletak atas bukit. So view waktu nak naik tu cantik sangat. Boleh nampak keseluruhan bandar Kuching ni.

Balik rehat coz badan pun letih kan..terutama budak2 tu kan tak mandi lagi. Kami booking homestay, rumah teres setingkat yang ada tiga bilik dan dua bilik air. Rumah lengkap, dari segi bilik tidur, ruang tamu, ruang makan, dapur untuk masak, peti ais dan mesin basuh. So, boleh duduk rumah ni dengan selesa...

Pukul 3.00 Kak Zubaidah ni ambik kami kat rumah then bawa kami ke bangunan ADUN. Bangunan tu tak boleh masuk dalam tapi kami boleh masuk kat perkarangan bangunan tu. View memang cantik coz berdepan dengan Waterfront.

Unik kan bentuk dia

Belakang tu la waterfront

Sebelum pintu masuk bangunan ADUN ni ada taman orkid. Kami tak singgah pun coz tak berminat. Mak lak bukan tak berminat tapi takut berminat nak beli dah jadi satu hal lak nak bawak balik. Macam lah kat Semenanjung ni tak de...

Destinasi ketiga kami ke tempat pembuatan pasu. Rasa macam murah dah kedai ni tapi aku tak beli pun. Mula nak beli satu pastu letak balik. Rasa macam tak berkenan...kecik lak pulak tu...pastu nak keluar terpandang...rasa macam sangat berkenan..adik pun berkenan..emak pun pun berkenan...tapi sebab kedai ni dia tak potong seringgit pun tau..

Kak Zubaidah cakap banyak lagi tempat dan lepas ni dia bawak lagi tempat lain. Mungkin lagi murah...tapi memang mungkin..tempat yang kami pergi lepas tu memang sangat mahal...design pun tak cantik sangat..menyesal tak beli tadi...kalau bawa kereta sendiri, dah lama patah balik pergi tempat tadi...

Lepas menyesal tak beli pasu tadi, kami dibawa pulak ke Waterfront..nasib baik Aisy tidur...tinggalkan dia dalam kereta ngan akak tu. So, senang nak berjalan. Kat sini banyak souvenir boleh beli. Rabun mata jap..Aku target beli t'shirt je. Tapi ambik kau..habis jugak seratus lebih membeli t'shirt je.

Destinasi akhir sebelum balik makan, kami ke kampung buat kek lapis. Kampung ke? tak kot..suasana je macam kampung sikit...terletak seberang sungai dari Waterfront tu...kalau nak klasik sikit boleh naik bot...RM0.50 je kot...seberang sungai...tapi kami naik kereta...dah biasa naik bot, kalau tak pernah nak jugak naik.

C.De, ko makan ke ko rasa tu

Harus peace depan Mira Cake House

Orang ni ambik gambar sendiri. Belakang tu la sungai kalau nak naik bot ke Waterfront

Sini banyak tempat buat kek lapis glamor tu..Dayang Salhah, Zharah, tapi kami ke Mira Cake House. Sebab kek lapis dia basah.. Cuma aku bila rasa dia punya kek lapis, macam tak de beza rasa pun walaupun macam2 color. Kalau nak rasa lain yang nescafe je. Yang lain, sama je

Aku just beli kek lapis cadbury & masam manis je. Tiap satu dia jual RM 10.00 je. Tapi sebab kami beli banyak, dia bagi free satu. Sampai rumah malam tu habis gak satu yang memang tak pek dalam kotak..sedap kot kek lapis cadbury ni..

Sejak dua menjak aku suka beli kek letak kat rumah, husband aku pun dah macam hantu kek macam aku gak. Lagi pulak jumpa yang ada coklat Cadbury kan...harus makan terus..tak termasuk yang rasa kat sana sampai habis satu bekas. Dah macam bukan rasa tapi makan la pulak...Hahaha....

Kami balik dari Mira Cake House tu dah kat pukul 7.00 macam tu...tapaw je coz kitorang malas nak makan kat luar. Restoran kat sini macam pelik sikit coz nampak tulis bismillah tapi Cina yang jaga counter. Pastu ngan tanglung...tak ke konpius nak makan. Halal ke tak kan...

Aku borak ngan Kak Zubaidah tu dalam kereta je sementara diorang mengorderkan makan malam...Refer to akak tu cakap, kat sini macam digalakkan kahwin Cina ngan Melayu. Kalau yang perempuan tu, kalau Cina bila dah cukup umur mesti nak kahwin ngan Melayu.

Aku pun tanyalah akak tu kan...kot kot la dia pun kahwin ngan Cina kan...dia kata mak dia Cina tapi ayah dia orang India yang memang datang dari India. Ooooo...macam tu...

Balik layan nak makan malam tapi terus hilang selera nak makan...tukang masak dari Thailand tapi rasa dia out giler2. Siakap tiga rasa dia rasa sos tomato dan manis je. Sotong sweet sour pun rasa yang sama macam ikan tu..Sup ayam dia lak tak masin langsung..rasa tawar tawar macam tu..sampaikan telur dadar pun aku tak leh telan..macam berbau hanyir je..

Mujur Aisy tak mengamuk nak makan..kalau tak pening kepala aku nak bagi dia makan. Transport tak de nak keluar cari makan tempat lain coz akak tu tukarkan sewa hari kepada ikut jam pulak. Layan tv je kat rumah malam tu...Lagipun dah penat kot...

1. Best baca catatan ko pegi ke Sarawak dari perspektif org yg 1st time datang ke sana. Aku pun tak bawak lagi anak2 aku pegi Santubong tu. Hehe.

Kuih celorot tu mmg kuih tradisional kat sana. Aku pun suka gak makan. Dulu masa kecik2 sebelum gi sekolah mak aku beli daripada budak2 yg bawak bakul kuih jual dari rumah ke rumah. Tu la nostalgia kuih celorot bagi aku :p

Kalau ko teringin nak makan kek lapis Cadbury tu, kat Prima Sri Gombak ni ada satu kedai yg jual kek lapis Cadbury yg sedap. Tak pun ko pegi kedai Deja Moss kat Ukay Perdana. Kek dia pun sedap gak :)

1. Karni, pantai kat Santubong tu best la. ikut aku nak je mandi, anak2 aku lagi la excted nak mandi.

Sedap kan kuih tu..ko tahu, husband aku cakap kuih pusung waktu aku tanya sebab dia yang beli. Aku google cari mana ada kuih pusung. Hahaha

Ok,check. Nanti aku google kat mana. Kat gombak tu banyak kedai makan sedap2. Kalau aku pergi sana, aku hello2 hang key! Rumah hang dekat dengan pasar malam hari Jumaat tu tak..

2. Rumah aku kat Sri Gombak :) Prima Sri Gombak tu dekat je ngan tempat aku. nnt hang lalu kat sini hang hello2 la. Nanti aku bawak gi kedai kek lapis tu.