Friday, October 28, 2011

Kehidupan Yang Semakin Tidak Terkawal

Tajuk entry macam huru-hara je bunyinya tapi hakikatnya memang huru-hara. Tak sah kalau setiap hari tak meninggi suara kat Aisy menunjukkan kegarangan aku. Tapi ada budak kecik tu takut ngan aku????? Jawapannya tidak sama sekali.

Aku tak tahu dia tau ke tak aku marah dia. Tapi kalau sebut uncle marah dia tau. Tapi bila aku marah dia buat tak reti je. Lagi dia "mama...mama...mama..naik car" lagi ada laa. Kadang tengah marah ni tapi bila dia sengih2 langsung pipi bulat dia aku cubit geram.

Semalam kenakalan dia makin menjadi-jadi lak.Dia baru je naik mandi kolam pastu berendam lak dalam bilik air. Siap2 pakai baju tidur, dia pun dengan seronoknya main air dalam besen yang digunakan untuk mandikan Amni.

Dah habis basah seluar, kita sibuk pakaikan baju untuk Amni, dia pun sibuk pakaikan diapers untuk baybear dia. Pastu tak puas hai coz tak mandi. Asyik sebut nak mandikan bear dia je. Ntah macamana, Amni tidur dan aku nak bertungku, Aisy hilang ntah kemana. Senyap je, Panggil pun tak menyahut.

 Ni la budak nakal yang suka main air

Baru perasan pintu pagar rumah terbuka dan tengok dia dah berendam dengan bear dia dalam kolam. Sibuk cakap mandikan bear dia. Geram tapi kelakar. Sudahnya budak tu mandi kali kedua. Hari ni terpaksa la basuh dan spin kan bear tu supaya malam2 dia tak mintak bear lain lak nak buat tidur.






Amni sekarang dah masuk 26 hari. Budak ni pun dah makin pandai dan yang paling best dia adalah baby yang sangat baik. Dia tak banyak ragam macam Aisy yang suka berjaga tengah malam.

Amni dah pandai sekarang memilih untuk duduk beriba dan bukan lagi dalam baby court. Juga lebih selesa kalau bercakap-cakap dengan dia. Nasib baik ada mak yang suka "mengatid" dan juga bercakap dengan Amni. Nak harapkan aku? Tak boleh coz aku ada baby besar yang suka mendengki adik dia.

Amni tak berjaga malam, dia lebih suka tidur je. Bangun pun sebab lapar dan bila dapat susu terus tidur dengan lenanya. Dia juga tak suka membuang tengah malam macam Aisy.

Tapi satu je, dia kuat menangis. Bila lapar je terus nangis kuat-kuat. Kadang dah kenyang jugak nangis kuat-kuat coz tak nak main-main atas tilam. Dia suka orang riba dia...Ini lah anak kedua yang senang orang cakap la..Nanti kita tengok dia besar sikit macamana pulak ye!!!!!

No comments:

Post a Comment