Friday, December 16, 2016

Cuti Panjang, Novel, Housewife, Demam

Salam...

Sebab banyak cerita nak cerita, kita rajinkan diri sikit update entry blog yang hidup segan mati tak mahu ni.

Cuti Panjang Lepak Kampung

Seminggu lepas Little Ihtifal tu aku cuti lama hampir seminggu dok rumah je teman mak kat kampung dan stay dengan anak-anak aku je. Kenapa stay kampung? Sebab dua-dua adik aku pergi bercuti oversea, giliran aku pulak dok dgn mak. Mula nak berulang tapi fikir anak-anak kesian kat mak nak jaga pulak kan. So, habiskan je la mana baki cuti yang ada.

Dok kampung memang seronok, tambah anak-anak aku la. Kebetulan musim hujan awal Disember tu kan, sejuk bukan main lagi macam duduk kat tanah tinggi. Sampai Amni & Amsyar tidur bangun tak nak mandi bawa ke petang.

Kalau time hujan je, Amsyar dah pandai keluar rumah mandi hujan dan sekarang aku adalah ibu yang tak kisah anak-anak aku mandi hujan. Kalau kat kampung la. Aku nak bagi diorang kebal sikit macam kami kecik-kecik dulu rilek je berkubang dan berenang dalam air hujan yang bertakung.

Kebetulan juga buah mangga kampung / mangga telur yang kecik-kecik tu tengah nak masak, hari-hari Amni ajak mak aku gi melawat pokok buah. Jumpa betik masak nak buah betik pulak. Habis semua buah dia nak makan. Seronok la diorang, lepas bebas berlari, kayuh basikal, main pasir yang aku rasa macam ada tahi kucing pun ye kat area homestay mak tu. Kaki tangan tak payah la cakap kena gigit dengan nyamuk tapi anak kampung mesti kental kan.

Demam

Dari hujan, bawa ke panas terik sudahnya aku yang demam bila balik KL. Batuk dan hilang suara dan aku agak-agak sendiri tonsil aku bengkak. Disebabkan trauma dengan ubat dan doktor, aku tak pergi pun klinik. Telan air suam dan makan aiskrim dalam tub tu je. Alhamdulillah, bengkak rasa dah hilang cuma tinggal batuk je lagi ni.

Walaupun budak-budak lepas bebas main kat luar, aku tak keluar pun. Betul-betul tak larat sebenarnya. Dua hari pertama ok lagi nak melayan karenah budak-budak ni dari pagi sampai malam. Tapi bila dah lepas dua hari tu memang dah mula start sakit kepala. Tu yang bila balik KL terus demam.

Aku memang tak boleh jadi full time housewife la. Baru tiga anak aku dah sampai demam melayan diorang. Tapi memang penat. Diorang main asyik la bersepah mainan tu. Tak tahu berapa kali mengemas mainan dari pagi sampai malam. Dah besar panjang tapi masih lagi mama yang kena mandikan, ambil baju, pakaikan baju. 

Rumah kampung tau je dari dapur nak ke ruang tamu tu kena la menapak 30 langkah gak, tapi kalau dah nak itu, nak ini, nak itu, nak ini samapai basuh tangan pun mama kena teman tu yang buat rasa nak pengsan.

Bila dah siap mandi, siap makan, siap masak, waktu diorang main itulah waktu kita nak rehat kejap kalau diorang tak bergaduh. Kalau start bergaduh tu memang dah jadi singa pulak nak leraikan diorang.

Bila nak rehat cuba lelap mata memang tak boleh la. So dengan tak sengaja menyambung hobi lama membaca novel adik aku yang berlambak dalam almari tu. Giler banyak ambil tapi semua cerita klise je so jadi boring nak baca.

Novel

Tapi dalam banyak-banyak novel yang ambil tu, ada satu karya Hlovete, 5 Tahun 5 Bulan. Jalan cerita memang klise bila jadi orang gaji mesti anak majikan jatuh cinta kan. Tapi bercinta cara diorang ni jenis (Ana & Along) tak luah perasaan masing-masing sebab tak sure dengan perasaan masing-masing. Rasa tak jemu ulang baca cerita ni.

Travel : Tempat shopping souvenir di Bejing

Dua orang adik aku tu pi jalan-jalan nak rasa musim sejuk kat Beijing tu. Lagipun budak berdua tu dalam misi melengkapkan 7 tempat ajaib di dunia. Aku nak ikut tak dapat la sebab masih ada tanggungjawab terhadap keluarga. Lagi pun, kalau nak pergi ikut diorang siapa pulak yang tinggal nak jaga mak. Kalau aku pergi dgn husband and anak2, mungkin bukan sekarang. Tunggu yang kecik tu besar sikit dan dengar kata. Ni asyik nak berlari ke sana ke sini, tak larat mengejar. Aku pun nak mula dengan buat Umrah dulu macam adik-adik aku baru kita gi jalan tempat lain yang tak berkenaan tu.

Ni ada satu tips dari adik-adik aku la. Diorang kata, kata ikut trip travel ke Beijing, tak payah la beli barang kat tempat lain. Kalau guide bawak lawat kat bird nest tu baru beli kat situ sebab kat situ memang sangat murah untuk belikan souvenir kat kawan-kawan. Aku tak leh nak cerita banyak-banyak sebab aku tak pergi, kalau aku pergi boleh la aku cerita details.

Ok la, takat ni je cerita cuti sekolah aku ni. Tak tahu nak bawa budak ni pergi mana lagi cuti sekolah ni walaupun sebenarnya dah jalan sampai ke Perak tapi hanya balik ke rumah mertua. Tak sempat ke Pangkor / Lost World Tambun / Bukit Merah / Hot Spring Sungkai. Psst..Rizal yang tak nak pergi. Huhuhu...


2 comments:

  1. Assalamualaikum slm sejahtera warga group๐Ÿ“ข
    ๐Ÿ’ Sy nk mintak tolong viralkan berita baik ni ye๐Ÿ“ข๐Ÿ˜‰

    1) Ni berkenaan kisah hidup pesakit kanser stage 1-stage 4 yg mengambil penawar dengan hanya produk yg berpatutan harga nya tapi kesannya setanding ubat harga mahal, tetapi rawatan hospital jgn lari,tetap wajib diteruskan,kedua2 rawatan amat bermanfaat.

    Boleh hubungi terus pengasas dia & cerita direct kt dia kita sakit apa dn lain2 ๐Ÿ‘‰๐Ÿผ En Mohd Zuhairi- 017 468 7570

    2)Dah ramai yg merasa kesan yg positif dengan penawar beliau yg berunsurkan ubatan bahan semulajadi yg selamat diambil,walaupn bahan semulajadi tetapi penawarnya mpunyai kesan yang pantas.
    Sesuai juga untuk penyakit kanser yg sudah merebak disamping rawatan hospital๐Ÿ‘๐Ÿป

    3)Pencipta penawar jus ini dh banyak berdepan dengan pesakit2 kanser,ade ramai yg dh merasa kesan yg baik,yg sembuh selari dgn rawatan doktor,penawar yg amat menyokong penyakit berat dan ringan.

    4) Selain drp penyakit kanser pon blh juga mengambil penawar semulajdi ini sbg rawatan alternatif yg mnyokong dlm proses penyembuhan spt penyakit:
    - Denggi &Kencing Tikus( Ada testimoni
    Batu Karang, Gastrik, dimana pesakit minum jus & rawatan doktor, ada kesan dalam 3 hari)
    - Gout, Kencing Manis (berperanan menambahkan zat2 tubuh badan, menguatkan pertahanan badan melawan penyakit.memperlahankn prtumbuhan pnyakit)
    - Masalah Keputihan
    - Darah Tinggi
    - Buah Pinggang


    5) Jus ini berperanan menambahkan zat2 tubuh badan, menguatkan pertahanan badan melawan penyakit.memperlahankn prtumbuhan pnyakit

    -Sy share mlalui
    pgalaman sy sdri yg mengikuti pkembangan pjuang2 kanser ni,sy sdri pon gna produk dia (penawar jus) dh 3thn.

    Jdi skg ni sy rsa perlu share brita ni buat smua spaya msih ade hrapan bg mreka yg tcari2 pnawar smpingan bg pyakit knser yg tpat .disamping itu TDAK MENGABAIKAN RAWATAN DOKTOR ANDA YA.๐Ÿ’ช๐Ÿผ

    Nnti klau nk ikhtiar dgn pnawar beliau, dan sdah mcuba ,blh la join group whatsApp pjuang2 knser,bleh la knal2 psakit die yg dh smbuh mcm yg sy knl antaranya
    ~~~~
    ▪ Pn. Hayati abd Hamid- Pensyarah Knan UITM, knser pyudara stage 4.
    Skg dh shat wlaupun prnah diberitahu doktor yang beliau hnya mampu btahan stahun sj utk hdup.setia dgn pnawar khusus en. zuhairi ini.
    Beliau mngarang sbuah naskah/buku yg mgisahkn pngalaman beliau sepanjang perjuangannya melawan kanser dengan mengambil penawar jus ini sbg slah satu rawatan alternatif selari dengan rwatan doktor (nk buku nti blh order)
    ~~~~
    ▪Adik Luqman -kanser GIST-Anoerectal Tumor
    Skg sudah sembuh dr knser. pnawar jus ini diambil selari dgn rwatan hospital.
    ~~~~
    ▪Adik Izzat b.muhd Ariffin ,kanser Lymphoma stage 4 skg dh sembuh
    Guru nya mberitahu beliau x prnah nmpak sperti pengidap knser tahap 4, krana sntiasa nmpak cergas dngan pgambilan jus yg mmberi tnaga dan mrawat.Beliau mngambil pnawar jus ni dr knser thap 4 shingga smbuh tnpa mninggalkn jus dan rwatan hospital.
    ~~~~
    ▪Nani Faiza - knser Usus Thap 4 dan tlh mrebak ke hti, setia mrawat dgn penawar jus ini tnpa ptus asa,skg dh hmpir smbuh spenuh nye. sel knser sdah tiada.
    ~~~~
    Dan ramai lg yg dh sembuh dr kanser leukimia dll yg guna penawar jus ini,ini kenyataan bkn rekaan.nti blh pm sdri testimoni2 td tu ye๐Ÿ˜‰

    Jadi saya mintak pd sape2 yg ada sakit kanser, Call atau terus wasap Pengasasnya sendiri ok๐Ÿ‘‡๐Ÿป
    En. Mohd Zuhairi - 017468 7570

    ๐Ÿ’Yg penting ramuan penawar jus semulajadi ini MAMPU DIBELI dan
    In sya Allah mujarab mudah mudahan aaminn

    ReplyDelete
  2. Note:
    SAKIT URAT SARAF, LENGUH2 BADAN, DARAH TINGGI,DEMAM AKIBAT VIRUS CTH CAMPAK,KEPIALU,MALARIA
    • Jus herba ini boleh mengurangkan sakit2 urat saraf tidak kira usia
    • mengurangkan Lenguh2 tumit kaki, tapak kaki, & sukar berjalan akibat kerosakan saraf
    • mengurangkan Lenguh2 seluruh badan kerana sakit tua & akibat kerja berat

    SUMBER KALSIUM
    • Menambah kalsium pada tulang
    • Menguatkan semula tulang

    KENCING MANIS
    • Pesakit kencing manis makin bertambah dlm masyarakat kita.

    • Ia blh dihidapi oleh individu tanpa peringkat usia.
    • Paling menyedih kan penyakit kencing manis ini boleh merebak ke organ lain iaitu buah pinggang yg blh membawa kerosakan.

    •Maka jus herba mampu mengawal dan mencegah kerosakan buah pinggang yang berpunca dari pada penyakit kencing manis kerana risiko kencing manis akan ke buah pinggang akhir nya…memang patut mencegah dari kerosakan buah pinggang
    • Amat elok diambil bagi pesakit kencing manis yg bertujuan menjaga buah pinggang.

    • Digalakkan mengambil jus herba ini bagi pencegahan serta rawatan awal.

    info- Ia bukan lah jus herba yang memanaskan badan anda malah badan anda akan rasa selesa dan tidak panas badan.
    -Untuk mendapatkan info lebih lg tentang jus herba ini,sila hubungi en zuhairi. Penerangan akan diberikan setelah anda memaklumkan penyakit yang anda hadapi.maka jus2 herba yg sesuai akn disyorkan.

    Order: CALL,WhatsApp @
    Encik Mohd Zuhairi -
    017468 7570

    #sharepadayangmemerlukan


    ReplyDelete