Monday, May 11, 2015

2015 Sports Day Genius Aulad Bandar Sri Damansara

Sabtu yang lepas telah berlangsungnya Sports Day untuk Genius Aulad branch Bandar Sri Damansara. Kali ni buat kat padang bola, Kompleks Penyayang BAKTI, Bandar Sri Damansara. 1km je pun dari rumah aku. Jalan kaki pun sampai tapi kami sayang lemak tepu yang ada, so kita naik kereta je la. Hehehe...

 
Tahun lepas acara Sports Day ni buat dalam dewan serbaguna tak silap aku la. Tahun lepas jugak tak dapat pergi sebab tengah pantang bersalinkan Amsyar. Aisy pun tak nak pergi bila mama tak nak pergi.

Tahun ni langsung ada dua anak yang kena joint game tu. Ambik kau..tapi aku dah tahu perangai anak2 aku ni. Diorang tak suka nak involve aktivti yang melibatkan ramai orang ni. Percayalah. Nanti korang baca lah sampai habis apa yang berlaku ok.


Seawal jam 8.05 minit pagi kami sampai sebab message tulis pukul 8.00 kan. Aku kan 'sikit' punctual bab masa ni. Lambat sebab Rizal boleh lagi jalan kaki lenggang lenggok pergi kedai beli paper, air solivite dan rokok untuk dibawa bekal. Boleh?

Ingat nak tinggal je Amsyar & Rizal kat rumah. Kesian kan budak kecik tu kena bangun awal pagi. Aisy & Amni pun aku kesian sebab kena bangun awal pagi bersiap. Tiba2 tengok Rizal dah mandikan Amsyar dalam bilik air. Kesiannya, mata pejam lagi dah kena jirus air.

Sangat sedih sebab tak terfikir pun nak pinjam kamera dslr adik untuk event ni. Paling tak boleh blah adalah lupa juga nak ambik compact camera yang tinggal kat rumah mak. Harus bergambar guna phone aje la. Sedih. :(



Bila dah siap daftar tu, dapat tentatif program. OMG, pukul 9.00 baru start game! Harus anak2 aku mengamuk start dari yang kecik sampai yang besar sebab duduk lama sangat. Kenapa la sekolah tak bagi tentatif ni awal sikit. Aku boleh datang 5 atau 10 minit sebelum start. Kesian :(

Budak2 lain aku tengok excited giler berlari atas padang sebelum game start. Harus hilang energy sebelum game ni. Nanti bila suruh lari dah tak nak kan! Anak aku ikut buntot mak dia je. Mak dia duduk je sambil borak2 dengan parents Zara Medina classmate Amni.

Untuk kelas 4 years, diorang kan ada 6 orang je, so bila kita nampak baju warna hijau tu kita tau la budak tu 4 years. 

Pukul 9.00 am start 1st game untuk 4 years. Dari jauh aku tengok Amni gigit jari dekat garisan permulaan perlumbaan. Game yang 1st ni lari ambil gula2 je. Tapi dia dah nangis bila aku sampai kat dia. Dia tak nak lari tapi dapat jugak gula2 tu.



Game kedua lari lekatkan huruf kat puzzle foam tu. Teacher dia suruh lari dengan mama pun tak nak. So habis games pun dia tak masuk. Sama dengan seorang lagi boy kelas dia tu tak nak lari.

Games untuk 5 years pulak start. Sebab 5 years ni budak dia terlalu ramai, diorang buat games by group color rumah sukan. Ada 6 color; kuning (Aisy), purple, biru, baby blue, pink, orange.


Aisy orang paling last (sebab dia paling tinggi sekali) yang bertanggungjawab untuk lari ke penamat garisan (pemberi nombor).



1st game,tampal huruf ikut ejaan buah/sayur. Yang ni group Aisy kena eja SPINACH. Bila Aisy siap tampal huruf H tu dia tak tau nak ke mana, dia dah nak patah balik sebab kawan2 dia semua patah balik kan sebelum tu. Tapi aku terus tarik tangan dia berlari ke depan kat orang bagi nombor tu. dapat lah nombor dua.



2nd game kena susun gambar buah epal (puzzle). Yang ni abah dia dah tengokkan dia sebab Amsyar dah start ngamuk2. Kan aku dah cakap. Dengan Amni lagi yang nak balik. Abah dia cakap dia menang jugak yang ni, dapat nombor dua / tiga.





Game yang last tu junjung uncang sagu. Yang ni aku tak tahu dia menang ke tak.



Habis je games untuk 5 years tu, 6 years punya game pulak. Tapi may be sebab 6 years tak ramai, dia ambil jugak budak 5 years untuk cukupkan orang. Tapi Aisy dah tak nak joint.

Ajak makan pun tak nak anak2 aku. Oh! Makanan adalah secara potluck. Aku bawa karipap je. Tak tahu nak bawa apa. Mula nak menjala roti, tapi bangun pukul 5.00 boleh tidur balik. Malas! Pukul 7.00 pagi tanya kak Simah (jiran depan rumah pembuat karipap frozen & jual karipap yang dah siap goreng), dia ada dah siap goreng karipap. Terus beli Rm10. Malas bebenar aku ni.

Makanan giler banyak, tak tahu la boleh habis ke tak makanan sebanyak tu. Thanx untuk semua parents yang bawa makanan hari tu. Nasi yang berat2 tak de la, tapi nasi goreng ada. Yang paling banyak bihun goreng. Makanan yang manis adalah sangat banyak, dah macam makan bufet kat hotel. Terpaksa control nafsu makan sebab dalam usaha mengawal pengambilan kalori makanan sehari. Usaha untuk kurus bersama Jom Kurus Kevin Zahri.:)

Tengah borak2 dengan seorang parents classmate Aisy & sama nursery dengan anak2 aku, diorang dah mengamuk nak balik. Amsyar dah ngantuk sangat. So, husband aku decide nak bawa diorang tunggu dalam kereta sebab kat luar ni panas la sikit. 

Aku pun expect Amsyar akan tidur dalam kereta tapi setengah jam datang semula tak tidur pun. Aisy lak dah tak nak turun dari kereta, husband pun dah park kereta tepi padang je. Diorang semua nak balik.

Terpaksa la berundur diri, cakap dengan teacher diorang je. So game untuk parents tu memang tak joint la. Apatah lagi menunggu upacara penyampaian hadiah. 

Naik je kereta, Amsyar terus tidur. Punyalah nak mama budak seorang ni. Kami pergi kedai dulu melayan kehendak dua anak dara ni dulu, baru balik rumah. Sampai rumah, budak2 ni tertidur sebab tak puas tidur pagi tadi termasuklah abah dia. Bila semua tidur, aku nak masak pun tak de gangguan. Peace....

 

No comments:

Post a Comment