Friday, January 11, 2013

Anak-anak

2013 ni tak update pun lagi tentang anak-anak aku. Ok lah, kali ni update sikit tentang diorang walaupun tak de cerita sangat nak update pun.

Mula cerita dengan Rahadatul Aisy..tahun ni dia dah nak masuk 3 tahun. Aku memang terniat nak hantar dia ke taska lain yang ada sekolah ngan day care sekali tapi ramai yang sarankan aku tak payah lah. Budak tu kecik lagi, nanti dia bosan lak asyik pergi sekolah dari kecik lagi.

So, perkara ni tangguh dulu. Mungkin pertengahan tahun nanti aku akan try cari masukkan dia mana2 day care yang banyak aktiviti untuk dia buat supaya tak bosan.

Masih gagal dalam misi tak pakaikan diaper untuk dia. Dia ok je time tak pakai diaper tu. Tak de lah nak kencing ke apa ke...tapi aku lak yang setiap kali tanya dia. Agaknya dia bosan tu yang dia sendiri nak pakai. Perlu settle hal ni sebelum umur dia 3 tahun.

Makin hari makin pandai bercakap. Cakap pulak macam dia tu dah besar. Macam budak umur sekolah rendah macam tu. Kalau bercerita pun pandai buat memek muka, mengajuk cakap orang. Rasa rugi tak hantar dia mana2 tempat lain yang dia boleh buat macam2 aktiviti.

Sudah pandai nak mencantikkan diri. Tak macam dulu, nak pergi mana-mana sekarang nak pakai kepit rambut. So, nampak cantik dan suka dipuji dan kadang puji diri sendiri cantik. Nasib baik aku & mak sedara dia bukan jenis ber make-up & berkasut tumit tinggi..kalau tak dia pun dah ikut sama.

Kami dah berjaya kempiskan perut dia waktu dia tak nak ke nursery hari tu. Dan mungkin juga berat badannnya telah turun. Tapi dua minggu dia ke nursery, perut dia sudah kembali muncit dan badannya kembali bulat. Aku rasa patut tukar nursery yang kurang makan la. Tempat dia sekarang mewah dengan makanan coz pengasuh dia memang ikut je cakap budak-budak ni. Budak nak makan apa boleh ikut je.

Aku rasa itu aje update untuk Aisy. Masuk cerita tentang budak kecik yang dah menginjak usia setahun 3 bulan tu.

Aku rasa aku nak refer dia ke speech therapy la..dia masih belum boleh bercakap. Nak kata dia tak dengar, kita bagi arahan dia boleh je ikut.

Dulu dia pandai sebut mama, abah, cat tapi sekarang dua perkataan je dia sebut. Mama, upin ipin, cock, dan squarepant je. Apa kes ni? Aku dah buntu...tak tahu nak buat macamana...Patutnya umur dia dah tahu part of body tapi bila kita tanya dia tak tunjuk pun.

Bila kita ajar dia satu-satu perkatan dia akan dengar dan tengok gerak mulut kita tapi dia akan senyum je. Seolah-olah malu untuk keluarkan perkataan. Sampai husband aku pujuk dia, "jangan nak malu cakap dik. Salah pun tak pe, janji sebut je". Tapi dia makin lebar senyum

Mak aku bimbang sangat takut Amni tak boleh bercakap sebab dari dia baby lagi dia sering je jadi bahan ketukan kepala kakak dia. Tarik rambut, cubit semua pun ada. Paling bimbang coz apa sahaja objek yang ada di tangan Aisy akan jadi mangsa kepala Amni. Sangat bimbang. Kalau ini puncanya, aku perlukan jalan penyelesaian yang segera sebelum terlambat.

Minggu depan aku ada appointment dengan pakar paediatrik Hospital Pantai Damansara, so aku harap aku dapat nasihat yang paling baik untuk Amni dan Aisy.

Bab lain Amni ok je. Sudah pandai bergaduh dan cari gaduh ngan kakak dia. Sudah pandai berbalas cubitan. Tapi dia tetap kalah.

Bab fizikal, dia tak de masalah walaupun dia kuat makan. Aisy tak kuat makan tapi badan debab semacam je. Pelik tapi benar.


Ok...till then...nanti update lagi. Hope dua-dua cinta hati saya ni sihat-sihat hendaknya.

No comments:

Post a Comment