Wednesday, April 29, 2015

Buang Atau Kutip Semula

Bila ada makanan yang 'terjatuh' dari tangan kita apa korang buat?
a. Buang terus
b. Kutip semula

Aku berada di jawapan B bila ianya berlaku di dalam rumah. Rumah yang pastinya kita tahu tahap kebersihan dan kekotorannya.

Aku akan ambik dan tiup2 sikit sebab aku kata kuman terkejut je waktu makanan tu jatuh. Tak sempat lagi nak masuk.

Apa yang aku buat ni dah terikut2 dengan anak-anak aku sekali. Bila setiap kali makanan 'terjatuh' diorang akan mintak aku tiupkan untuk diorang makan semula.

Tak sangka apa yang aku buat ni rupanya termasuk dalam etika ketika makan dan minum rupanya. Ni aku nampak kat fb kawan aku.



Tapi tak semua situasi dan tempat yang makanan tu aku akan ambil dan makan semula. 

Kalau makan kat luar, jatuh atas lantai yang dipijak2 dengan kasut, tak kuasa aku nak kutip balik dan makan.

Itu kalau kutip balik dan makan aku rasa dah macam teruk sangat kot. Ntah apa yang tersangkut kat makanan tu pun kita tak tahu. Tapi biasanya kita mesti dah nampak dengan mata kasar makanan tu terlekat dengan habuk2 kasar dan juga rambut2 yang jatuh atas lantai. Ish..gelilah nak makan semula kan!

Ok..aku just share je. Terpulang kepada pendapat masing-masing sama ada nak buang atau kutip semula. Anda yang tentukan. 

 

No comments:

Post a Comment